Mataffärerna borde skylta som på Ikea

Publicerad:
Uppdaterad:

Mataffärerna är ruggigt omoderna. Därför är det så trist att handla - fast så många tycker att det är kul med mat.

1 av 2
Tråkigt.

Om man frågar kunderna, vilket undersökningsföretaget Movement gör vartannat år, säger sju av tio att de är nöjda med sin butik.

Men kan det verkligen stämma? Vad skulle det vara som får kunderna nöjda? För det kan väl inte vara så att jag råkar handla i de absolut tristaste affärerna i landet?

Jag tror att man känner sig nöjd på ett slags miniminivå. Man hittar hyfsat i butiken och sparar energi jämfört med att ge sig i kast med en helt ny affär.

Man misslyckas sällan helt med att få med sig mat hem även om det saknades ingredienser till den tänkta middagen.

Och var skulle man handla i stället? Oftast blir det ju den affär som ligger bäst till i loppet mellan arbete-dagis-fritids-hem.

Jag tror alltså att det är de väldigt låga kraven som gör oss nöjda, inte att butikerna håller någon högre kvalitet.

Carina Holmberg är konsumentforskare och säger i senaste numret av KonsumentMakt att hon skulle vilja att butikerna lärde sig av Ikea.

Till Ikea kan man åka och hitta nya inredningsidéer i de uppbyggda rummen.

Soffbordet som skulle köpas får plötsligt sällskap av en snygg lampa och två kuddar som piffar till soffan.

Och så ska det naturligtvis kunna fungera i en mataffär också. Snyggt exponerade matidéer med varorna lättillgängliga bredvid.

Vardagskotletten som får sällskap av ett oväntat tillbehör och en kul såsidé skulle underlätta matinköpen.

För hälften av oss är så oduktiga att vi använder butiken som inköpslista. Vi köper det vi ser, idéerna får komma i flykten.

Och när man ändå får drömma fritt om hur en bra mataffär skulle kunna se ut slänger jag in lite personal också. Någon att fråga om var fruktkonserverna kan tänkas hålla hus just den här veckan och kanske till och med hur länge kålrot behöver i ugnen för att bli ätbar.

Men det var kanske en liten överdrift.

Näää

Nähä

I kväll köper jag...

Karin Ahlborg

Publicerad: