Stark tillväxt för digitala matkassar

Av: 

Olivia Svenson

Dagligvaruhandel

Det krävdes en pandemi för att e-handeln skulle ta fart – men nu slås rekord efter rekord.

En av de stora vinnarna är dagligvaruhandeln.

– Vi har verkligen märkt av ett högre tryck, säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se.

Omid Ghanbari är grundare och VD på Matspar.se.
Omid Ghanbari är grundare och VD på Matspar.se.

Enligt Postnords senaste e-barometer ökade e-handeln med 25 procent i augusti mot augusti 2019. 34 procent av svenskarna uppgav att de handlar mer på internet sedan coronapandemin började, vilket är den högsta andelen sedan Postnord började ställa frågan i april.

Även Svensk Dagligvaruhandel presenterar höga siffror: en ökning med 165 procent i juli.

– Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Äldre har hittat till e-handeln

Bolaget Linas matkasse, som var en av pionjärerna vad gäller digitala matkassar, har under det första halvåret 2020 ökat sin försäljning med 10,6 procent jämfört med samma period 2019.

– Covid-19 har ställt ytterligare krav på vår förmåga att snabbt skala upp, säger VD Walker Kinman i ett pressmeddelande.

Omid Ghanbari är grundare och VD på Matspar.se som är en jämförelseplattform för matbutiker på nätet. Han menar att pandemin gjort att branschen nu ligger tre år fram i tiden när det gäller volymerna för mat på nätet.

– I juli månad var det 17 procent av alla svenskar som handlade mat på nätet, det är en anmärkningsvärd siffra. Om vi tittar på pensionärerna, 65-plussarna, så har de ökat med 300 procent hos oss. Det är verkligen de äldre som hittat till e-handeln.

Toapapper, alkogel, torrvaror och konserver efterfrågas mest.
  • Vad är det framförallt för varor som konsumenterna efterfrågar?

– I mars månad var det toapapper, alkogel, torrvaror och konserver. Nu är det mer normala kassar. Vi har också sett att folk börjat baka mer bröd, efterfrågan på bakprodukter peakade i början av pandemin. Till exempel ökade efterfrågan på torrjäst med 10 000 procent under den här tiden jämfört med föregående period.

  • Hur tänker ni som sysslar med digitala matkassar kring utmaningen i att erbjuda hållbara och klimatsmarta kassar nu när utvecklingen går så fort?

– Vi vet att livsmedel i dag utgör en fjärdedel av klimatpåverkan. Man måste se över hela kedjan från att man sår första fröet och bevattnar det till att man producerar och i slutändan emballerar, kör ut och sedan återvinner varan. Vi måste hjälpa konsumenten att förstå vilket klimatavtryck enskilda produkter har. Folk blir mer och mer medvetna och efterfrågar mer information för varje dag som går. För att uppnå en värld med perfekt information till konsumenterna behöver branschen göra ett gemensamt krafttag istället för att jobba var för sig, säger Omid Ghanbari på Matspar.se.

Trots den explosionsartade ökningen av matförsälning på nätet finns det företag som går mot strömmen. Ett exempel är lågpriskedjan Lidl som fortfarande inte finns som digital leverantör i Sverige.

– Vi tror fortfarande att vi har gjort rätt genom att i nuläget satsa på våra fysiska butiker, och vi förnekar inte att e-handeln blir en viktig del i framtiden, säger Sverigechefen Johan Augustsson till Dagens Industri.

ANNONS

Missa inte: Den nya muminmuggen "Fiske" finns hos Cervera – förhandsboka nu!!

Extern länk från Cervera

Förhandsboka här

E-handel med mat i siffror

  • Att e-handla har blivit stort bland äldre och det handlar framförallt om personer födda på 1930- och 40-talet. I en studie från Göteborgs universitet uppger 23 procent av personerna födda på 1930- och 40-talet att de handlar mat via nätet minst en gång i månaden. Före pandemin var den här siffran en procent.
  • Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, enligt Dagligvaruindex som presenteras av Svensk Dagligvaruhandel.
  • Försäljningstillväxten för e-handeln uppgick till 165,3 procent. Hemleveranser ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med 309,3 procent.
  • Den siffran indikerar den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad 2020.
Publisert:

LÄS VIDARE

Så klimatsmarta och lättlagade är matkassarna

ÄMNEN I ARTIKELN

Dagligvaruhandel

E-handel

Handel & tjänster

Mat

Tillväxt

Livsmedel

Klimatpåverkan

MER OM GODARE

Så beställer du julmaten online

Försäljningen av alkoholfri öl slår rekord på nätet

Cheeseburgare dominerar 08:ornas hemkörda

Då är sista datumet att beställa påskmaten online

Sista datumet att beställa julmaten online

Kalle Zakari Wahlström höjer rösten för krisberedskap

Mattrenden alla pratar om: Rester!

6 matprofiler: ”Det här är mina 3 måsten i matkassen”

Experterna: Det är för- och nackdelarna med e-handel

Recept som passar bra till valrysaren

”Eat clean” – både hälsosamt och klimatsmart

”Det är galet att köpa fina produkter och kasta hälften”

Restaurangerna dukar upp julbord – även i år

Allt du behöver veta om mat från Mellanöstern

Vegoguiden: ”Var försiktig med bananer”

Så minskar du matsvinnet

Matprofilernas bästa anti-svinn-tips

Allt du behöver veta om det indiska köket

”Kom utanför den där bubblan med tio rätter”

”Bakandet blev min väg in i det veganska köket”

Niklas Ekstedt: Det är en stor wow-upptäckt

Slut på tider på Ica:s hemleverans i Stockholm

Tareq bytte mat – slapp värk och trötthet

Tareq Taylor: Så lyckas du med julens klassiker