Kedjorna tjänar pengar - du förlorar ditt jobb

MAT & DRYCK

Alla som har gått på snacket om att det är kunderna som tjänar på kedjornas egna märkesvaror räcker upp en hand.

Ingen?

Skönt det i alla fall, för det är ett jäkla tjat från Ica, Coop och Axfood som får det att låta som om de gör oss en tjänst genom att fylla butikerna alltmer med egna märken.

Från en synnerligen initierad källa har jag följande story:

På grund av att kedjorna skaffat sig makten över grossistledet har de också makten att pressa sina leverantörer till sänkta priser.

En hel del av leverantörerna går på knäna eftersom de - för att alls överleva - går med på att tillverka kedjornas egna varor med knappt någon vinst alls.

För att överhuvudtaget överleva flyttas delar eller hela produktionen utomlands till billigare arbetskraft för att i någon mån rädda företaget.

Men så lätt ska det inte gå, tycker åtminstone någon av kedjorna.

Eftersom leverantören nu sänkt sina kostnader för att göra sina varor kräver kedjan ett ännu lägre pris. Har företaget sparat in 10 miljoner kronor kräver kedjan att få ta del av 70 procent av den vinsten.

4 miljoner hamnar i kedjans ficka, 3 miljoner går till kunderna i form av lägre priser och 3 miljoner stannar hos företaget.

Hyggligt, eller hur?

Vad kedjan nu åstadkommit för oss kunder är att några av oss blivit av med jobbet eftersom verksamheten flyttat utomlands.

Vi har inte heller längre koll på maten och för kedjan är det perfekt för i nästa upphandling kan man pressa företaget ännu längre genom att helt enkelt hota att flytta hela produktionen någon annanstans - det spelar inte längre någon roll för kunderna som för länge sedan förlorat ursprunget ur sikte.

Och så lite mer klirr i fickorna på handlarna.

Om ni, som jag, hade hört hur våra allra största matföretag darrar på rösten när vår största dagligvarukedja, Ica, kommer på tal skulle ni också bli mörkrädda.

Och, sorry, det är inte vi kunder som till slut står som vinnare.

Fler krönikor av Karin Ahlborg