Bärbonanza

MAT & DRYCK

Alla bär är goda men vissa är godare än andra – i alla fall för hälsan!

Vi listar tio superbär som är sprängfyllda av vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Alert med aroniabär

De mörkblå superbären som växer i Sverige, USA och Östeuropa är fulla av antioxidanter och vitaminer, bland annat vitamin C. De är naturligt rika på järn, folsyra och vitamin B. Bären innehåller antocyaniner, en antioxidant som minskar inflammationer i kroppen. De innehåller också proantocyaniner och kan därför likt tranbären skydda mot urinvägsbesvär.

Boosta med acerola

Acerola är en riktig C-­vitaminbomb som också innehåller magnesium, kalium, vitamin A och B5. Antioxidanter, järn, kalcium, betakaroten och fosfor ryms också i det lilla körsbärsliknande bäret. C-vitaminen boostar immunförsvaret och är bra mot förkylningar. Tänder, tandkött och huden mår också bra av acerola. Det verkar antiinflammatoriskt, reglerar blodsocker och kolesterol och kan öka förbränningen.

Tranbär håller dig frisk

De syrliga bären är näringsrika och har gott om C-vitamin. En studie publicerad i Canadian Journal of Microbiology visade det många redan tog för givet, att tranbär motverkar urinvägs­infektioner. Forskarna visade att tranbärspulver gjorde att vissa av bakterierna inte kunde sprida sig och fästa i slemhinnorna. Bäret är också rikt på antioxidanter och tros kunna förebygga hjärt-kärlsjukdomar och vissa typer av njursten.

Foto: Tips! Perfekt att ha hemma i frysen. Men det är något visst med att odla själv. Enkelt
och gott!

Bränn fett med hallon

Ett hallon består egentligen av en klunga små bär, och i varje litet bär finns en kärna som gör hallonen mer fiberrika än de flesta andra bär.

De sötsyrliga bären är fulla av antioxidanter och vitaminer, bland annat C-vitamin och polyfenoler som kan förebygga hjärt-kärlsjukdom. Hallonketon kan dessutom öka på fettförbränningen.

Açai hjärta hjärtat

Açai, ett blålila bär från Amazonas, stort som en druva ungefär, utklassar våra svenska blåbär när det gäller antioxidanter. Antioxidanter hindrar produktionen av fria radikaler som bryter ner celler och gör oss sjuka. Bären innehåller fibrer som är bra för matsmältningen. Förutom aminosyror som underhåller våra muskler finns massor av vitaminer i bäret, bland annat C, A, B1, B2, B3 och E. De innehåller också antocyaniner som håller hjärtat friskt. Mycket tyder på att bäret boostar immunförsvaret, minskar inflammationer och är energigivande.

Havtorn är bra för näsan

Bären, vars olja är vanlig i skönhetsprodukter, innehåller 10 olika vitaminer, 18 aminosyror och är en naturlig källa till vitaminerna A, E, K, B och C.

Sin superbärstatus får havtornet för sin höga halt av omega 7-fettsyror som är bra för slemhinnor i ögon, näsa, mun och underliv. Kroppen producerar omega 7 själv, men bildandet av fettsyran försämras med åldern. Bär­ens höga halt av antioxidanter har en antiinflammatorisk verkan. De är rika på bland annat flavo­nider som kopplats till bättre hjärthälsa och förbättrat minne.

Foto: Tips! Torkade gojibär piggar upp en tråkig müsli och är dessutom bra i raw food-bollar.

Lev längre med gojibär

Bären har ätits som medicinal­växt i Kina under många många år, bland annat i hopp om att leva längre. De är fyllda med vitamin­er och mineraler och innehåller mer betakaroten än morötter, vilket gör huden frisk och vacker. De näringsrika bären innehåller en polysackarid som sägs påverka immunförsvaret positivt. De är dessutom fyllda med anti­oxidanter och rika på fiber. Bäret innehåller 18 olika aminosyror varav sju är essentiella (livsnöd­vändiga).

Foto: Tips! Camu camu kommer oftast i pulverform och kan med fördel blandas ner i en smoothie.

Camu camu är rikast på C-vitamin

Bäret tros vara den mest C-vitamin­rika råvaran på jorden med upp till 60 gånger mer C-vitamin än en apelsin. Den är fylld med essentiella aminosyror (sådana som kroppen inte producerar själv utan måste få i sig via mat), som valin och leucin. De reparerar muskelvävnad och bevarar muskelmassan. Camu camu innehåller mycket anti­oxidanter, är energigivande och har en positiv inverkan på immunförsvaret.

Inkabär är fyllda med fiber

De sydamerikanska gyllene bären är också kända under namnet physalis när de är färska, i torkad form kallas de för inkabär. De är rika på antioxidanter och innehåller bland annat vitamin C, B1, B2, B6 och B12. Bäret har antiinflammatoriska egenskaper och är väldigt fiberrika. Inkabären är också fyllda av A-vitamin vilket behövs för att syn, hud och slemhinnor ska fungera som de ska.

Förbättra minnet med blåbär

Blåbär är de svenska superbärens stora stjärna. De är sprängfyllda med antioxidanter, bland andra antocyanin som ger bäret sin blåröda färg och skyddar mot oxidativ stress som skapar inflammationer i kroppen. Bäret är rikt på näringsämnen och innehåller mycket vitamin C, K och B6.

Bäret innehåller också flavonoider som förbättrar inlärningsförmågan. En stor studie, publicerad i Annals of Neurology, visade att kvinnor som äter flavonidrika bär kan skjuta upp den kognitiva försämringen, att man får svårare att minnas när man blir äldre.

En annan studie, från Harvard School of Public Health (som använt sig av samma stora data som studien ovan), visar att bland unga kvinnor som äter färska blåbär minst tre gånger i veckan är risken för hjärtattack 34 procent lägre.

Källor: Huffingtonpost.com, Webmd.com, Organicfacts.net, Livescience.com, Kurera.se

ARTIKELN HANDLAR OM

Kost