Ont om snabbmat för barnfamiljerna

MAT & DRYCK

Karin Ahlborg: Småhushållen har fördel

Nu börjar 40-talisterna gnälla igen.

Den här gången om att affärerna bara bryr sig om barnfamiljer.

Jaså?

Verkligen?

I de butiker jag handlar är sortimentet i allra högsta grad anpassat till små hushåll med läcker, portionsförpackad färdigmat i otaliga variationer.

Kött är oftare packat i små tråg, anpassade för tvåpersonershushåll, fisken likaså.

Exakt vad en kolumnist i en branschtidning efterlyser för sig och sin generation, 55+.

Men den snabba kvalitetsmiddagen för en barnfamilj har jag aldrig sett-hemma i Sverige.

Alla som har barn vet att det i bland kör ihop sig. Att middagen kommer i kläm på grund av ishockeyträningar, föräldramöten eller panikinköp av vinteroverall efter dagishämtningen.

Då ska det gå undan i svängarna för att få maten på bordet innan blodsockernivån sjunkit under halksockorna.

Hemma hos oss har nödlösningarna testats och förkastats: varm korv med bröd, pulvermos och färdiga köttbullar, grillad kyckling och potatissallad, snabbmakaroner och falukorv.

Jag brukar lystet titta på färdigmaten som tar upp fler och fler hyllmeter i affären.

Men det är omöjligt att lösa middagsproblemet med enportionsmat.

Dels ekonomiskt. 40 kronor portionen gånger 6 personer blir för mycket.

Dels praktiskt. Att mikra 6 portioner i 4-5 minuter betyder att den första tallriken är klar omkring en halvtimme innan den sista är färdig.

I London, där hela familjen bodde under sommaren, fanns lösningar för fler än en eller två personer bland den kylda färdigmaten.

Stora tråg med riktigt potatismos, kylda jättelasagner, färdigpackade påsar för 4-6 personer med flera slags thairätter eller indisk mat, salladsbarer med familjetråg att plocka i, shepheards pie i familjestorlek.

Hur mycket som helst.

Och överkomligt i pris.

Jag är inte förvånad över att det förra året såldes mer färdiglagat än livsmedel i England.

Så jag tycker nog inte att det är oss barnfamiljer butikerna flörtar med.

Det är småhushållen som har fördel.

Karin Ahlborg