Kolhydratsäkert på midsommarbordet

MAT & DRYCK

Midsommarafton i morgon, om du händelsevis missat det.

Tjo och tjim och dans runt stången.

Och så maten.

Så här äter du kolhydratsäkert i midsommar.

1 Sill? Absolut, bara du petar undan morotsbiten och undviker att äta upp lagerbladet.

2 Färskpotatis är "no-no", men några nykokta linser med skirat smör och dill går precis lika bra.

3 Jo, det gör det visst, det!

4 Öl går givetvis bort. Men vem har sagt att det inte blir lika kul med lite gott källvatten?

5 En liten, liten färskpotatis? Okej, men då får du hoppa bort de onda kolhydraterna tretton varv runt midsommarstången.

6 Jordgubbarna kan du glömma. Men ta gärna lite grädde på bulgurvetet.

7 Nix, ingen kavring till sillbiten, heller. Men testa med brysselkål.

8 Tjatar du fortfarande om en snaps? Okej, men då blir det potatislöpning - du mot rubbet. Och ge fasen i att äta upp den när du går i mål.

9 Kakor till eftermiddagskaffet funkar förstås inte. Men du kan strö lite linfrö i javat.

10 Och stoppa inte ner ett finger i godisskålen. Såvitt man vet kan kolhydrater smitta vid närkontakt.

11 Eller också inte.

12 Groggen är inte att tänka på. Du kanske kan fundera på lite osötad tomatjuice istället? Med en selleristjälk i?

13 Ooops! Slank det ner en liten skvätt vodka i juicen? Sätt på dig kolhydratstruten och hoppa säck runt huset.

14 Nej, det är inte sant att kolhydraterna försvinner ur öl vid den här tiden på kvällen.

15 Inte vid den här tiden heller.

16 Janssons frestelse till vickning är ingenting för dig. Plocka fram broccoligratängen ur din nödpackning.

17 Man tackar! Snaps till vickningen också! Och du tänkte dig inte för?

18 Ingen fara. Nu ska du hitta sju gärdesgårdar, hoppa över dem och plocka sju blommor med lågt glykemiskt index så du har att göra.

19 Midsommardagen är naturligtvis undantagen från GI-regler, i synnerhet i år.

Bu!

Smart!

Fler krönikor av Karin Ahlborg:

Karin Ahlborg