Låt dig inte luras av lightprodukter

MAT & DRYCK

Det är lätt att bli lurad av lightprodukter - risken är att vi unnar oss att äta mer, eftersom det är så lite fett. Då kan vi till och med få i oss mer kalorier än med vanliga produkter.

En annan risk är att den magra produkten ändå innehåller lika mycket kalorier eftersom den sötats för att få en god smak.

Lättmjölk, lättmargarin och lättyoghurt trängs i butikerna och det är lätt att ryckas med av alla magra löften från lightprodukter.

Josefine Jonasson, dietist vid Karolinska universitetssjukhusets överviktsenhet, säger att lättprodukter inte är en magisk lösning för viktminskning.

– Ersätter du en ost med 28 procent fett med en 10-procentig ost så vinner du mycket. Men då ska du äta lika mycket av den fettsnåla produkten som av den fetare. Felet många gör är att ta fler skivor ost av den magrare osten än av vanlig ost och då går man miste om nyttan.

Det kan alltså vara lätt att luras av tankemönstret kring lightprodukter när man ska gå ner i vikt. Josefine Jonasson poängterar att man ska jämföra energiinnehållet mellan originalprodukten och lättprodukten.

– Om man går från en naturell yoghurt till en lätt fruktyoghurt får man i sig en större kalorimängd, säger hon.

Per 100 gram har Yoggi original två gram fett, 80 kalorier och sockermängden är åtta gram. Yoggi mild har 0,2 gram fett, 65 kalorier och sju gram socker. Det kan jämföras med vanlig yoghurt med 3,0 procent fett där det är sammanlagt 60 kalorier, 0,5 gram fett och inget socker.

Läs på förpackningen

Ulrika Barksjö-Fors, informationschef på Kraftfoods Norden tror att konsumenterna läser på förpackningarna och att de är medvetna om vad de köper och hur de äter.

– Vi har lanserat Philadelphia cream cheese med bara fem procent fett, men det är en nischprodukt. Få konsumenter köper lättprodukter, standardprodukter har en högre efterfrågan.

Kraft satsar ändå på produkterna eftersom de vill tillmötesgå kunderna.

På Arla har efterfrågan på standardprodukter sjunkit. Krav på god smak och mindre fett från konsumenterna styr produktutvecklingen, menar Inger Söderlund, PR-chef på Arla. Efterfrågan på gräddprodukter med mindre fett har ökat från 50 till 53 procent på ett år, Lätt-crème fraiche och Mini-fraiche har på två år tagit två tredjedelar av Crème fraiche-marknaden.

Viktigt vara uppmärksam

Men internationella debattörer hävdar att fetman snarare ökar på grund av lightprodukterna. Som konsument har du eget ansvar för vad du äter, men av det fett vi äter ser vi bara en tredjedel. Resterande del är dolt i färdiga portionsförpackningar och restaurangmat. För en lyckad viktminskning är inte fett den enda syndabocken. Sockerhalten har höjts i vissa fettsnåla varor. Något som gör att energiinnehållet blir samma som för fetare produkter.

På Carlshamns mejerier har man valt att profilera sig mot laktosintoleranta och vegetarianer genom att erbjuda vegetabiliska alternativ till mjölk och smör. Deras prioritet är idag inte fett- och sockernivåer i livsmedlen, de vill ha smak som är jämförbar med animaliska produkter

Josefine Jonasson säger att det viktigaste är att vi är uppmärksamma. Jämför förpackningarna. Vad stoppar du i varukorgen? Majonäs har 80 procent fett, lättmajonäs bara 32 procent fett men det är nästan lika fett som Crème fraiche, avslutar Josefine Jonasson.

Sofia Gustafsson