Skördetider – här är bären vi vill frossa i

Foto: Colourbox
MAT & DRYCK

Hallon, blåbär, lingon, körsbär, jordgubbar och hjortron. Listan på goda bär kan göras hur lång som helst. Men de är inte bara goda, de flesta bär är otroligt nyttiga också. Så passa på att frossa nu när det är säsong.

Blåbärspaj, hallonsmoothie, jordgubbstårta, inlagda körsbär och hjortonsylt. Det finns hur mycket gott som helst att göra av våra bär i Sverige. Och lite nyttigare blir det ju också, att använd bären i maten och till bakverk.

Foto: Colourbox

Blåbär är fullproppade med antioxidanter – kroppens eget skydd som bromsar oxidation i cellerna. Bären är även rika på både kostfibrer och mineraler som kalium, fosfor, kalcium och magnesium.

Läs mer om blåbär - och hitta våra goda blåbärsrecept här!

Foto: Colourbox

Hallon är rika på C-vitamin, folat, järn och kalium. De har även höga halter av olösliga fibrer (kommer från de små fröna som sitter på hallonet) liksom anmärkningsvärda halter av den lösliga fibern pektin, som hjälper till att kontrollera kolesterolet. Hallon är också rika på antioxidanter som bland annat sägs kunna motverka cancer.

Läs mer om hallon här - och baka något gott av våra hallonrecept!

Foto: Colourbox

Lingon är rika på kostfibrer, vitamin A, vitamin C och magnesium. De innehåller också flavonoider och lignaner, som båda sägs kunna motverka cancer. Lingon innehåller det naturliga konserveringsmedlet bensoesyra, därför blandas lingon ofta med känsligare frukter och bär för att förlänga hållbarheten.

Läs mer om lingon - och välj bland våra recept på olika rätter med lingon!

Foto: Colourbox

Körsbär kan sänka blodsockernivåerna vilket är diabeteshämmande. De innehåller A-vitaminer men också antocyaniner, ett rött pigment, och antioxidant, som visat sig kunna minska smärta och inflammationer. Körsbär innehåller också höga halter av melatonin som är bra för immunsystemet.

Läs mer om körsbär och använd våra körsbärsrecept för en riktig smakupplevelse!

Foto: Colourbox

Jordgubbar är rika på C-vitamin, fytonutrienter och antioxidanter, som bekämpar fria radikaler. De är också en utmärkt källa till vitamin K och mangan, folsyra, kalium, riboflavin, vitamin B5, vitamin B6, koppar, magnesium och omega-3-fettsyror.

Läs mer om jordgubbar här, och baka något med våra jordgubbsrecept!

Foto: Colourbox

Hjortron innehåller fyra gånger så mycket C-vitamin som en apelsin. 100 gram hjortron täcker nästan hela dagsbehovet av C-vitamin. De innehåller även fibrer, magnesium, zink, kalium och betakaroten.

Läs mer om hjortron och hitta ett nytt favoritrecept här!

ARTIKELN HANDLAR OM

Hallon

Jordgubbar

Blåbär

Lingon

Kost