Så bra är smala mikromaten

MAT & DRYCK

Fettsnålt, snabbt och enkelt.

I dag finns en mängd färdiga smalrätter i frysdiskarna.

Men hur nyttiga är de? Och vad smakar de?

Hälsa har testat.

Foto: Jan Danielsson
SNABBT OCH LÄTT. Smal snabbmat måste ofta kompletteras med bröd, grönsaker och ett glas mjölk.

Spaghetti

med köttfärssås, thaisoppa, pestokyckling, citronfisk? I mataffärernas frydiskar finns smala färdigrätter för de flesta smaker.

Men hur bra är den här maten?

– Den är rätt balanserad mellan kolhydrater, proteiner och fett, men behöver kompletteras med mer bröd, grönsaker och ett glas mjölk. Det gäller framför allt soppor, säger Viveca Annell, privatpraktiserande dietist i Stockholm.

Ha nudlar i soppan

Att låta nudlar eller ris koka med är bra tips för att få maten lite matigare och mer mättande. Det är viktigt att komma ihåg att de flesta av de här portionerna är små och har ett lågt innehåll av kolhydrater. En kvinna med stillasittande arbete behöver minst 2 100 kcal per dag, av dem ska drygt 30 procent utgöras av lunch.

– Man måste lägga till extra bröd och grönt för att bli mätt. Annars blir du garanterat hungrig igen och då slinker det ner godis, kakor och annat onyttigt, säger Viveca Annell.

Män behöver två portioner

En man behöver äta minst två portioner för att komma upp i rätt energinivå, eller komplettera med bröd och mer grönt eller frukt.

– En kille som motionerar måttligt och har ett stillasittande arbete behöver cirka 800 kcal per lunch.

Växande barn behöver generellt mer fett i sin mat jämfört med vuxna.

– För de flesta barn är dessa rätter för fettsnåla. Det beror förstås på ålder och aktivitet, fortsätter Viveca Annell.

Det är viktigt, menar Viveca Annell, att titta på hur mycket

lådorna egentligen innehåller och därefter ta en extra tur till grönsaks- och fruktdisken.

– Och om jag äter en grönsakssoppa så saknas kolhydratdelen. Jag måste alltså komplettera med bröd för att få bra balans.

Ett annat tips är att dricka mjölk till måltiden, eller komplettera med en yoghurt. Det ökar på både protein- och kolhydratdelen.

– Rådet är ju att vi varje dag ska äta dricka 5 deciliter mjölk, fil eller yoghurt, säger Viveca Annell.

Att dessutom slänga ett extra öga på saltmängden i rätterna är vettigt. En del innehåller nämligen på tok för mycket.

– Saltmängden är generellt hög i färdiga rätter och vi svenskar äter för mycket av det. Det bidrar till högt blodtryck som inte är bra.

Dietistens bästa råd

Så mycket energi behöver du

Malin Byström ([email protected])