Ät dig smal med Montignac

Lättlagad smalmat som gör dig friskare

MAT & DRYCK

Du blir smalare, piggare och friskare - samtidigt som du äter gott och blir riktigt mätt. Lär dig hur du följer Montignac-metoden.

Foto: albert håkansson

Gärna gåslever och dessertostar men absolut inte toast eller kex.

Fransmannen Michel Montignacs viktminsknings-metod handlar som flera andra om GI, att välja bort de dåliga kolhydraterna.

- Den är sträng, det är lite talibanvarning, säger Cathrine Schück som skrivit nya kokboken Montignacs svenska kök. Men den är vettig, jag behöver inte längre fundera på min vikt och har blivit mycket piggare och friskare.

JA till Montignac-metoden

Metoden fungerar för väldigt många. Stor succé i hemlandet Frankrike. Man går ner i vikt, kan behålla nya vikten och ska dessutom bli piggare, gladare och friskare.

Du slipper sockersuget. Kolhydrater med lågt GI gör att insulinhalten i blodet inte åker berg- och dalbana. Du är mätt längre, tar inte upp fett så lätt och löper mindre risk för typ 2 diabetes.

Du kan äta dig mätt.

Godsaker som des-sertostar, biffar och vin är helt okej.

Du behöver inte räkna poäng eller kolla i tabeller - bara du undviker vitt mjöl, potatis, vitt ris och allt socker utom fruktsocker.

NEJ till Montignac

Det finns vitt mjöl, potatis och socker i mycket som är gott: Frallor, kanelbullar, smågodis, cola, klyftpotatis, chips"

Montignac är sträng - avråder från lightversioner av metoden där man unnar sig en kaka ibland.

Familjen med svensk normalmeny får kasta om sina matvanor rejält. Glöm snabbmakaroner med ketchup, kinanudlar, falukorv med potatismos och mikrougnspizza. Och vad tycker barnen om bönor och linser?

Mjölk och andra mejeriprodukter - undantaget ost - åker också ut.

Visst, vin är okej - men bara ett glas (10 cl) till varje mål.

Det finns läkare och näringsexperter som anser att Montignac är för extrem. Risken finns att man får i sig för lite kolhydrater och för mycket fett.

Snabbguide till Montignac-metoden

null

ARTIKELN HANDLAR OM