Vi älskar Mer – än någonsin

Jättarnas tronskifte har skett i det tysta

Foto: Thomas Johansson
tycker olika Elisabeth Norling, 24, studerande i Göteborg, tycker bäst om Mer. – Den har bättre smak. Daniel Lindgren, 24, ocksåvstuderande i Göteborg, föredrar Festis. – Den har snyggare flaska och jag gillar den bättre, helt enkelt.
MAT & DRYCK

Det är inte lätt att vara Festis när konkurrenten säljer Mer.

För första gången på ett decennium sitter en ny härskare på saft-tronen.

- Mer gör en höna av en fjäder, säger Elisabeth Kark Ringmar på Festis.

Under det sista kvartalet 2005 skedde ett för allmänheten ganska okänt tronskifte. Mer och Festis, den kolsyrefria läskbranschens Kostelic och Pärson, bytte plats. För första gången på tio år gick Mer om Festis i såld volym.

Sockerfritt

- Jag tror anledningen är att vi satsat på att marknadsföra vår sockerfria läsk. Det är en trend överlag att folk vill kunna variera med sockerfritt. Men man är aldrig större än sin senaste succé, säger Peter Bodar, informationschef på Coca-Cola, som äger Mer.

Förra året satsade företaget mer än dubbelt så mycket pengar på reklam som Festis. Och enligt marknadskonsulten Anders Lidzell är det egentligen inte själva drycken som avgör vem som är ledande.

Fräsch attityd

- Det gäller att den unga målgruppen tycker att man är modern och tuff. Den som har fräschast attityd, nya smaker och förpackningar vinner. Just nu är det Mer, säger han.

Men hos konkurrenten Festis är man måttligt imponerad.

- Jag tycker de gör en höna av en fjäder. Mer har varit större än oss under lågsäsong förut. Vi är störst på sommaren och det är det som räknas, säger produktchefen Elisabeth Kark Ringmar.

Föredrar du Mer eller Festis?

Foto: Thomas Johansson
Foto: Thomas Johansson
Foto: Thomas Johansson

Expertens betyg på saftjättarnas reklamfilmer

Anders Lidzell, copywriter och marknadskonsult, betygsätter Mers och Festis reklamfilmer.

Erik Gustafsson