Godispåsken har kommit

Vi äter upp tre Kaknästorn - i snask

Foto: Björn Lindahl
Snaskigt Påsken är tiden då barn - och godisförsäjare gnuggar händerna.
MAT & DRYCK

Påsken - nästan lika hysterisk som julhandeln.

Svenskarna kommer att äta tre Kaknästorn fulla med lösgodis. Och handla livsmedel för tolv miljarder kronor.

- Vi älskar den här helgen, säger Morgan Christoffersson, vd för Karamellkungen.

För alla miljarder kronor ska vi frossa i 7000 ton dragéägg, skumtuppar och annat sött innan vi hugger in på lamm, sill, 2000 ton ägg och över en halv miljon liter snaps. Bland annat.

"Allt fler handlar på nätet"

- Påsken har blivit nästan lika stor som julen. Fler och fler handlar på nätet den här tiden för att slippa köerna i de fyllda varuhusen, säger Fredrik Bergström, vd för Handelns Utredningsinstitut.

När vi har skickat fyra miljoner påskkort och pyntat om husen med gula gardiner och kycklingdukar är det dags för över 10000 kubikmeter lösgodis.

Kilopris på snasket

På Coop ger man upp hektopriset och skriver ut kilopris på sötsakerna under veckan.

- Det är otroligt. Folk kommer att köpa godis från oss för 180 miljoner kronor. Vi anställer dubbelt så många som i vanliga fall och tömmer våra kontor på folk för att hinna fylla på i hyllorna, säger Karamellkungen Morgan Christoffersson.

Presenter i äggen

Handlarna jämför helgens godis med julens skinka. Till och med tomten börjar få konkurrens.

- De senaste åren har vi börjat med stora påskägg som kan fyllas med presenter i stället för godis. De säljer bättre och bättre, säger Mikael Gadd på Maxi Ica stormarknad i Haninge.

Godisets fem i topp

Att tänka på vid köp:

Det här köper vi också:

Jill Sjölund