Uppstickaren som rustar för matkrig

Jättarna utmanas med 30 butiker

MAT & DRYCK

Den lilla uppstickaren muckar gräl med jättarna.

Med 30 nya butiker över hela landet ska City Gross utmana Ica, Coop och Axfood.

Foto: ERIK KARLSSON
Fruktad utmanare Bergendahlsgruppens vd Peter Lund utmanar nu de tre stora matvarukedjorna Ica, Coop och Axfood med uppstickaren City Gross.

De tre stora kedjorna står för nästan 90 procent av alla affärer i Sverige.

Och de drar alla åt samma håll med fokus på pris och egna märkesvaror.

Rebell

Något som Bergendahlsgruppens vd Peter Lund avskyr:

– Jag skulle baka hemma hos mina barn förra veckan och försökte hitta mitt vanliga vaniljsocker i affären.

– Det fanns inte, bara Blåvitts vaniljsocker.

City Gross är rebellen som går åt andra hållet.

Så mycket som möjligt att välja på för kunden som själv får bestämma vilket varumärke som är bäst.

Stora i Skåne

– Vi är stora i Skåne med City Gross, AGs och Eko. Nu tänker vi satsa över hela Sverige och planerar 30 nya affärer fram till 2009, säger Peter Lund.

I dag har man åtta stora City Gross-butiker och en så kallad kompakt-affär med knappt hälften av sortimentet.

– Vi kommer att storsatsa på namnet City Gross och lägga ner både AGs och Eko.

Enligt Peter Lund ska City Gross konkurrera med de stora elefanterna, dels genom sitt stora sortiment, dels genom att fokusera på färskvarorna.

Inte EMV

– Alla butiker kommer att stycka eget kött i butiken och vi kommer att ha manuella fiskdiskar.

Trots det och trots avsaknaden av Egna Märkesvaror, EMV, kommer City Gross att fortsätta vara en lågprisbutik.

– Vi kommer främst i nio av tio prisundersökningar. Det är ett misstag att tro att det är EMV som gör priserna låga. EMV finns för att kedjorna ska tjäna pengar.