Här är bredbandsbolagen som får flest klagomål

avAnders Munck

MIN EKONOMI

ARN: Bolagen backar ofta

Det lönar sig att anmäla om uppkopplingen strular.

Bredbandsbolagen finner sig i Allmänna reklamationsnämndens beslut – och backar ofta redan innan beslutet är taget.

– De stora bolagen gör ofta upp med kunden i godo, säger Nils Sigfrid, ansvarig på ARN:s elektronikavdelning.

Seg hastighet, tveksamma uppsägningstider och plötsliga avbrott.

Problem med mobilt eller stationärt bredband är en av de kategorier som renderar flest anmälningar hos ARN.

Kunderna fick rätt i 10 fall

Internetabonnemang är en av de kategorier som får flest anmälningar hos ARN – 138 anmälningar kom till myndigheten förra året. Det vanligaste skälet till att kunden anmäler är att uppkopplingen är för långsam eller att den bryts utan anledning.

I bara 10 fall bedömde myndigheten att konsumenten hade rätt. Men de flesta fall läggs ned i ett tidigt skede.

– Många anmälningar avskrivs eftersom parterna kommit överens innan vi har hunnit titta närmare på fallet. De stora bolagen har egna jurister som gör en bedömning om företaget kan få rätt eller inte innan vi har gjort vår, säger Nils Sigfrid.

Ger kunden rätt av good will

Ofta lönar det sig att anmäla.

– Branschen domineras av stora aktörer, som man kan misstänka är måna om sitt varumärke. Därför kan de ge kunden rätt av ren goodwill innan vi har tagit något beslut, tvisterna rör ju ofta förhållandevis små summor för företagen, säger Nils Sigfrid.

ARTIKELN HANDLAR OM