Så enkelt sänker du din mobilräkning

Publicerad:
Uppdaterad:

Privatekonomi

Få vet hur mycket de surfar

Bara en av åtta vet hur stor datamängd de gör av med när de surfar.

Mängden data man använder avgör hur mycket abonnemanget behöver kosta.

– Man kan spara pengar på att skaffa sig koll, särskilt om man har ett familjeabonnemang, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

Förr var samtalstider och priser på sms en viktig faktor för totalkostnaden på ett mobilabonnemang. Den tiden är förbi. Priset på ett abonnemang är idag i stället mer sammankopplat med mängden datatrafik man använder. Ju mindre trafik man använder desto billigare blir det.

– Förr var det viktigt att hålla koll på när under dagen man ringde eftersom det var dyrare på kvällen. Utvecklingen med Skype och liknande tjänster har gjort att man knappt behöver betala för att ringa längre. I framtiden kommer operatörerna enbart ta betalt för hur mycket data man gör av med, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.

Går att kontrollera

Problemet är bara att det är svårt att avgöra hur stor datamängd man gör av med. Att bara surfa runt på nätet med mobilen kräver exempelvis en annan mängd än om man tittar på streamad video eller lyssna på radio med telefonen.

En ny undersökning visar att bara 13 procent av svenskarna vet hur mycket data de använder i mobilen.

Men det här går att kontrollera, och därmed blir det lättare att avgöra vilket abonnemang som blir billigast. Exempelvis har Tre, Telia, Tele 2 och Comviq en egen inloggning till varje kund där man kan kolla hur mycket trafik man använt. Telia och Tre har nyligen gett ut en appar för att göra informationen mer lättillgänglig – och en liknande app lanseras snart av Comviq.

– Det knepigaste är om man funderar på att gå över till familjeabonnemang eller om man byter helt från fast bredband till mobilt. Har man tonåringar i familjen så behövs sannolikt ett av de abonnemangen med mest inkluderad datamängd. Ju fler inblandade desto svårare blir det att veta hur stor datamängd man gör av med. Därför är det bra att gå in på sin personliga sida hos operatören eller operatörernas hemsidor och se efter, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

”De flesta betalar för mycket”

Hos de flesta operatörer kan man gå tillbaka och se hur mycket man surfat historiskt för att se vilket abonnemang man behöver. Enligt Magnus Larsson har merparten av svenskarna ett onödigt dyrt abonnemang som tillåter för mycket datatrafik.

– De flesta betalar för mycket eftersom de tror att de använder mer än vad de gör. Omkring 80 procent gör av med mindre än en gigabyte, säger han.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN