Förbjuds kalla sig ”räntefria banken”

Ett exempel på hur JAK Medlemsbank marknadsför sig som en räntefri bank på sin hemsida.
MIN EKONOMI

JAK Medlemsbank förbjuds kalla sig ”den räntefria banken”.
Fortsätter banken att göra det blir det två miljoner i vite.
– Vi tycker att Konsumentverket har tolkat regelverket lite väl hårt, säger Sammy Almedal, vd för JAK Medlemsbank.

Patent- och marknadsdomstolen sätter nu stopp för JAK Medlemsbanks marknadsföring i en ny dom.

Det är Konsumentombudsmannen som har stämt banken i Skövde för vilseledande marknadsföring.

På bankens hemsida står det att alla lån är räntefria och att kunden i stället betalar en lånekostnad på en viss procent.

Går inte att jämföra

– Alla vet vad ränta är. Men en lånekostnad får enligt konsumentkreditlagen inte vara baserad på en procentuell sats, vilket detta är. Det går inte att jämföra med andra banker vad räntan egentligen är, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen.

Patent- och marknadsdomstolen förbjuder nu banken att använda påståenden som ”den räntefria banken” och ”räntefri” när det inte stämmer.

Banken måste också använda ordet ränta i stället för lånekostnad.

– Det är det ordet som vi har vänt oss emot. Är man inte räntefri får man inte kalla sig för det. Man får inte gömma sig bakom andra ord, säger Carolina Andersson.

Förvirrande för kunder

En av orsakerna till att JAK Medlemsbank har marknadsfört sig som räntefri är att många av kunderna inte kan betala ränta på grund av religionsskäl. Därför har man valt att säga lånekostnad i stället.

Men detta blir bara mer förvirrande tycker Konsumentombudsmannen.

– Om man nu inte får betala ränta på grund av sin religion, då blir det ännu mer vilseledande att man gör det fast man använder ett annat ord.

Ändrar inte banken sin marknadsföring tvingas de betala två miljoner kronor i vite.

”Har inte resurser att pröva vidare”

Men banken kommer inte att överklaga domen, trots att man inte anser sig ha gjort fel.

– I och med att vi har angivit den effektiva räntan i anslutning till vår lånekostnad har vi trott att vi har uppfyllt de kriterier som finns, men det anser inte Patent- och marknadsdomstolen. Men vi har inte resurser att pröva detta vidare, säger vd:n Sammy Almedal.

JAK:s vd Sammy Alemdal säger: - I och med att vi har angivit den effektiva räntan i anslutning till vår lånekostnad har vi trott att vi har uppfyllt de kriterier som finns.

Skulle ni ha gjort det om ni hade haft resurser?

– Det hade varit intressant att pröva lagen och se vilka begrepp som man hade behövt ta hänsyn till.

Hur känns det efter att ha fått den här domen?

– Vi tycker att Konsumentverket har tolkat regelverket lite väl hårt och att det hade behövts ett större utrymme i lagtexten för alternativa banker. Men vi tycker att det är bra att vi har myndigheter som agerar på felaktigheter.

Nu tvingas banken till ett stort förändringsarbete för att rätta till informationen på sin hemsida.

– Vi måste tydliggöra pedagogiskt vad som är skillnaden i vår ränta jämfört med affärsbankers ränta. Det finns en tydlig skillnad på hur vi gör, då vi inte tar ut någon vinst. Allt stannar i banken och går till att bedriva ytterligare projekt i verksamheten. Men det är klart att den pedagogiska delen i att förklara detta blir jättestor. Sedan är det upp till våra kunder att bedöma om de tycker att vi är mer räntefria än vad affärsbankerna är.