Explosionsartat intresse för elcyklar

Foto: STEFAN JERREVÅNG
Det säljs fler elcyklar än någonsin – drygt 50 000 enbart i år.
MIN EKONOMI

Elcykelboomen i Sverige rullar vidare.
Vi köper rekordmånga elcyklar.
Och i regeringens klimatsatsning får den som köper elcykel en premie.

I fjol såldes 45 000 elcyklar i Sverige. Det var en ökning med 50 procent. I år, 2017, blir det ännu fler – en bra bit över 50 000 spås. Och när regeringen omgående inför en subvention vid köp av elcykel har 2018 alla förutsättningar att bli elcykelns år.

Retroaktiv premie

I budgeten avsätts årligen 350 miljoner kronor, 2018–2020, till en premie för privatpersoners köp av elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Förordningen träder i kraft 1 januari 2018, men möjligheten omfattar elfordon som säljs från 20 september 2017. Så spara ditt kvitto. Premien blir en fjärdedel av kostnaden för elcykel eller elmoped upp till 10 000 kronor.

– Mycket välkommet. Det förstärker trenden att fler köper elcykel och därmed bidrar till en bättre trafikmiljö och sin egen hälsa dessutom. En premie vid köp av elcykel är bästa sättet att få bilister att övergå till ett mer aktivt transportslag, tycker Klas Elm vd för paraplyorganisationen Svensk Cykling.

Nöjd och belåten över att premien införs omgående.

Räknar med fördubbling

– Jag har väntat på den här boomen för elcyklar och är inte överraskad. I många länder, med liknande förhållanden som i Sverige, har användningen ökat rejält de senaste åren, säger Klas Elm.

Många länder är till exempel Nederländerna, Tyskland, Danmark och Österrike där försäljningen av elcyklar har exploderat under senare år. Det har inneburit att 15–25 procent av alla cyklar där är elektrifierade.

– De ligger lite före oss. Vi har 6–7 procent nu men räknar med 15 procent. Inte minst eftersom elcykelpremien ytterligare ger skjuts åt utvecklingen, vilket är bra, fortsätter Klas Elm.

Flera bevis

Att elcykeln är i ropet vittnar blotta ögat i många stadsmiljöer om. Liksom att antal projekt:

Vätternrundan, motionsloppet på cykel, lanserar nytt lopp på 100 kilometer där elcykel är tillåtet i juni nästa år.

Linköpings kommun inför elcykelpool under hösten 2018. 200 elcyklar för allmänheten sätts i drift i staden.

I Laholms kommun införs elcyklar som en förmån för personalen. Jönköping har redan infört detta för sina kommunanställda.

När fler får tillgång till elcyklar kommer svenskarnas transportvanor att förändras, tror Svensk Cykling.

– Investeringar i regionala infrastruktur och cykelvägar för längre och snabbare pendling till arbeten och studier kommer att öka. Att cykla dubbelt så långt innebär inga större problem. Det kommer också sätta snurr på hjulen i den del av fordonsindustrin som tillverkar elcyklar, säger Klas Elm

Tänk på det här innan du köper en elcykel 00:53
ARTIKELN HANDLAR OM

Cykel

Elcykel