Okänd rea pressar nätpriser

MIN EKONOMI

Uppföljning på fredagens Black Friday i dag

Foto: Nätrean Cyber Monday har tagit sig till Sverige.

Rean uppfanns av e-handlare i USA.

Nu har Cyber Monday, uppföljaren på Black Friday, nått Sverige.

– Hårdare konkurrens driver fram detta, säger Jonas Arnberg, expert på detaljhandeln.

I fredags Black Friday - i dag Cyber Monday. Handeln i USA driver fram nya readagar för att öka försäljningen inför jul, och Sverige hakar på.

I dag har exempelvis Media Markt, Dell och Discshop rabatter på sitt sortiment.

– Det här är ett tecken på en allt tuffare konkurrens. Men det finns en blandad inställning till Black Friday och Cyber Monday inom branschen. Julen är årets höjdpunkt för handeln, och ska man då börja den med att inte ta fullpris?, säger Jonas Arnberg.

Fortsättning Black Friday

Black Friday är lika mycket en rea för traditionella butiker som för nätet. I USA är Cyber Monday mer för nätbutiker. Helgen som gick var Thanksgiving i USA, en högtid och stor shoppinghelg. Cyber Monday kan ses som en fortsättning på Black Friday och antagandet att folk går tillbaka till jobbet på måndagen och blir sugna på att komplettera helgens inköp med att beställa det man inte fick tag i på nätet.

”Växer redan”

Cyber Monday har inte slagit särskilt stort i Sverige än, men liksom Black Friday talar det mesta för att rean kommer att få allt större betydelse på grund av den allt hårdare konkurrensen inom detaljhandeln.

– Vi ser redan att det växer varje år i Sverige. Man kan jämföra med Mellandagsrean som tidigare började dagen efter Annandag jul och som nu i princip sätter i gång redan före jul, säger Jonas Arnberg.

ARTIKELN HANDLAR OM