Bra jul för e-handeln

MIN EKONOMI

Julhandeln innebar ett kraftigt uppsving för många av landets e-handelsföretag.

– Det känns som att 2004 var genombrottet, året då e-handeln nådde den stora massan, säger Carl Johan Grandinson på Tradedoubler.

Trots nya försäljningsrekord verkar den traditionella julhandeln inte riktigt ha levt upp till förväntningarna. För kläd- och skohandeln ser försäljningen i december till och med ut att ha minskat jämfört med samma månad året före.

För handeln via internet ser det betydligt ljusare ut. E-handelsbolag i Europa som hör till företaget Tradedoublers kunder ökade sin sammanlagda försäljning med 110 procent jämfört med december 2003. Allra bäst har det gått för hemelektronikbranschen, som ökade sin omsättning med hela 129 procent.

Samma mönster

– Vi har ingen enskild siffra för Sverige. Men det är helt klart samma mönster, även när det gäller utvecklingen för olika branscher, säger Carl Johan Grandinson, Sverigechef på Tradedoubler, som arbetar med försäljning och annonsering på internet.

På nätbokhandeln Bokus, en av Sveriges populäraste e-handelssajter, gläds marknadschefen Märta Wallin åt en försäljningsökning på 58 procent i december, jämfört med samma månad 2003.

– Det har varit en fantastisk tillväxt. Vi har slagit rekord på både längden och bredden, säger hon till TT.

Trendbrott för Siba

Men även den traditionella detaljhandeln kapar åt sig delar av den växande e-handelskakan. Johanna Eurén, informationsansvarig på hemelektronikkedjan Siba, talar om ett trendbrott.

– Vi har väldigt roliga tal att redovisa i år. Vi har ökat försäljningen på vår sajt med 245 procent i december, säger hon.

Hos Siba har mp3-spelarna varit storsäljarna i julhandeln. Men även 3G-telefoner, dvd-spelare, digitalkameror och tv-spel har sålt mycket bra.

Stark trend

Statistik från Svenska Postorderföreningen, med postorderjättar som Ellos, Clas Ohlson och H&M Rowells bland medlemsföretagen, ger ytterligare stöd åt bilden av en god jul för e-handeln. Siffrorna för december har ännu inte kommit in, men under årets nio första månader ökade den svenska e-handeln med över 30 procent.

– Och den trenden var oförändrad under både oktober och november, säger kanslichefen Lennart Helgesson.

Tillväxten av e-handeln kan förklaras av bland annat bredbandsutbyggnaden och de allt fler internetanvändarna, enligt Carl Johan Grandinson på Tradedoubler. Även internetanvändarnas mognad och växande tillit till e-handelsbranschen spelar in.

– Motståndet mot att handla på nätet försvinner mer och mer, säger Johanna Eurén på Siba.

Ett annat tecken på att e-handeln går en allt ljusare framtid till mötes är att allt fler äldre ger sig ut på shoppingrunda på internet.

– Den här myten om att det bara är unga killar som handlar, den stämmer inte alls, konstaterar Märta Wallin på Bokus.

De största e-handelssajterna

E-handelssajter i Sverige, rankade efter antalet unika besökare i november 2004. Siffrorna anger antalet besökare.

Mats Rörbecker/TT

ARTIKELN HANDLAR OM