Högre vinst än väntat för Ericsson

MIN EKONOMI

Ericssons aktie tog ett glädjeskutt på börsen efter att företaget på onsdagen redovisade miljardvinst.

Stor framgång på mobilmarknaden och en halvering av kostnaderna har bäddat för den svenska telekomjättens comeback.

 7,8 miljarder talar sitt tydliga språk.

Foto: Ericssons vikbara kameramobil Sony Ericsson Z600 är en av företagets senaste försäljningssuccér.

Ericssons B-aktie hade vid Stockholmsbörsens stängning på onsdagen stigit med 8,1 procent till 21:30 kronor. Ericssons vinst på 7,8 miljarder överträffade analytikernas förväntningar. De hade räknat med 5,4 miljarder kronor, enligt en enkät som Reuters gjort.

– Det förklaras av många bäckar små. Vi har gjort omfattande neddragningar och fått en tydligare organisation, nu ser alla hur de kan bidra, säger Ericssons vd Carl-Henric Svanberg till TT.

Det senaste året har inneburit en comeback. Vinsten för motsvarande period i fjol var 0,2 miljarder kronor. Bakom framgångarna ligger framför allt det stålbad företaget genomgått. Företaget har halverat sina kostnader.

Ericsson har blivit mer lyhörda och lyssnat på marknadens önskemål. SonyEricsson var tidigt ute med att lansera populära vikbara modeller och har legat stadigt i försäljningstoppen med sina nya telefoner. Den vikbara modellen Z600 har blivit en succé och T610 utsågs i våras till världens bästa mobiltelefon. Det givande samarbetet har resulterat i en vinst på 0,5 miljarder för Ericsson.

Den stora vinsten gör dock Ericsson på sina system för mobil och fast telefoni. Och det mesta talar för att utvecklingen kommer att hålla i sig. Ericsson skriver i sin rapport att marknaden för mobilsystem "växer något eller ökar måttligt". Dessutom räknar de med en extra effekt av att operatörer kompenserar för tidigare års låga investeringar.

– Den ökade beställningsingången från operatörerna kommer att ebba ut, det är svårt att säga hur länge extraeffekten kommer att vara. Ett, två, tre eller fyra kvartal. Det är svårt att säga, säger Svanberg till TT.

Försäljningen steg med 18 procent jämfört med samma period förra året och 16 procent jämfört med första kvartalet i år. Ökningen är en följd av utbyggnaden av 3G och GSM samt uppgraderingen till EDGE. Orderingången drivs av en stark utveckling i framför allt Italien, Ryssland, Sydostasien och Brasilien.

Ericssons totala orderingång uppgick till 33,1 miljarder kronor under andra kvartalet. Det är 4,8 miljarder mer än motsvarande period förra året.

Försäljningen av mobilnät ökade med 28 procent till 24,3 miljarder kronor. Orderingången steg med 27 procent till 25,5 miljarder kronor.

Koll på kursen

Per Mattsson, TT

ARTIKELN HANDLAR OM