Black Friday

Här avslöjas e-handelsjättens reklambluffar

Missvisande reklam mitt under Black Week

avGustaf Larsson

Röda priser ska få fler att lockas till köp under Black Friday. Men rabatterna speglar inte alltid verkligheten.
Enligt Aftonbladets kartläggning kan flera butiker, däribland nätjätten Cdon, ha brutit mot marknadsföringslagen under årets stora reavecka.
– Det är ett utbrett problem inom handeln, säger Konsumentverkets jurist Niclas Ernebratt.

”Black Days! Upp till 70% rabatt”, ropar nätbutiken Cdon ut i sin marknadsföring under årets Black Week. Bland annat påstår de att robotdammsugaren iRobot Roomba 981 reas ut med 42 procent rabatt, jämfört med det ordinarie priset.

Och ja, siffrorna stämmer. Däremot togs robotdammsugaren i fråga, som har funnits på marknaden sedan augusti 2018, in i butikens sortiment först den 7 november.

Kan strida mot lagen

Enligt marknadsföringslagen måste en produkt ingå i butikens ordinarie sortiment för att kunna stämplas med en reaskylt. Lagen är allmänt skriven, medger Konsumentverkets jurist Niclas Ernebratt, men det finns riktlinjer.

– Det finns ett gammalt rättsfall som gäller livsmedelshandeln, där det krävdes en period om fyra veckor där produkten hade sålts till ett visst pris, för att man därefter skulle kunna hänvisa till det högre priset vid en eventuell rea, säger han.

1 av 2 | Foto: Skärmdump
10 499 kronor i ordinarie pris. Nu 42 procent rabatt, säger Cdon:s marknadsföring.

Efter att Aftonbladet uppmärksammat Cdon på uppgifterna ändrade de på sin sajt, och det ordinarie priset togs bort.

– Robotdammsugaren ingår i det ordinarie sortimentet men efter kontroll kan vi se att inleveransen av varan i detta fallet försenats mot det som var planerat och vårt kampanjsystem inte fångat hur länge produkten legat med ordinarie pris, skriver företaget i ett mejl.

Foto: TT/Nyhetsbyrån
Genrebild. Fuskreor inom handeln breder ut sig.

Marknadsförde parfym med felaktig rabatt

Som marknadsplats säljer Cdon dels produkter från sitt eget lager, men är även återförsäljare åt andra butiker.

Under tisdagen skickades ett nyhetsbrev ut till Cdon:s prenumeranter. ”Upp till 70 procent rabatt på skönhet”, löd rubriken. En produkt, parfymen DKNY Be Delicious for Women som säljs av Stylingagenten.se via Cdon, ska enligt dem vara nedsatt från 675 kronor till 279 kronor.

Men kollar man bakåt i tiden har varan de senaste sex månaderna kostat som mest 399 kronor. Priset var som högst under en dag i september 2018, då kostade parfymen 595 kronor.

Företaget skriver i ett mejl att de kommer att följa upp saken:

– Vi har en policy kring rabattsättning i enlighet med konsumentverkets regler kring rabatter och tar stickprov för att se att detta efterlevs.

1 av 3 | Foto: Skärmdump
58 procent kan man spara om man köper en parfym hos Cdon, via Stylingagenten. Det ordinarie priset har dock aldrig existerat.

”Ett utbrett problem”

Cdon är långt ifrån ensamma om den här typen av vilseledande reklam. Enligt Aftonbladets kartläggning kunde en snabb kontroll visa på tre andra nätbutiker som på lika många varor vilseleder sina kunder med erbjudanden (se faktaruta).

Så sent som den 13 november gick Konsumentverket ut med en varning till företagen Sportamore, Intersport och Ur & Penn, som samtidigt förbjöds att använda felaktiga påståenden om varans ordinarie pris.

Samma dag fälldes Jollyroom av Konsumentverket för vilseledande reklam.

– Under det senaste åren när vi har genomfört våra granskningar av olika företag och branscher har vi sett att det är ett utbrett problem inom handeln, absolut, säger Niclas Ernebratt.

Foto: Oyvind Lund
Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Under Singles Day, en annan stor dag för shopping runt om i världen, var tre av tio produkter rabatterade utifrån fel premisser, enligt siffror från Pricerunner.

– Det är väldigt tråkigt att man ska behöva uppmana konsumenter till att göra research innan man går ut och handlar av butiker för att inte bli lurad. Det primära ansvaret ska såklart ligga på handeln, på företagen, som inte ska lura sina kunder, säger Niclas Ernebratt.

Rådet: Var skeptisk

Han menar att konsumenter i regel ska förhålla sig skeptiska inför en röd reaskylt.

– Det man kan göra är att använda sig av prisjämförelsesajter så kan man skapa sig en hygglig uppfattning om det är ett fördelaktigt pris, säger han.

1 av 2 | Foto: Skärmdump
Cdon hävdar att hörlurarna kostar 1498 i ordinarie pris. Men inte sedan juni 2018 har de erbjudit det priset, enligt siffror från Pricerunner.

I exemplet ovan är det ordinarie priset på hörlurarna 1 498 kronor hos Cdon. Men inte sedan juni 2018 har de erbjudits till det priset, enligt Pricerunners statistik.

Cdon hävdar motsatsen, och skriver i ett mejl till Aftonbladet att priset var 1 498 kronor så sent som i november i år. Men även i det här fallet har Cdon ändrat sina uppgifter på sajten efter att ha blivit uppmärksammade av Aftonbladet, och det ordinarie priset har tagits bort.

ARTIKELN HANDLAR OM

Cdon

Sportamore

Intersport