Schibsted drar tillbaka bud på Alma Media

MIN EKONOMI

Norska mediejätten vill inte köpa om tv-verksamheten flyttas ut

Budet på Alma Media kan dras tillbaka.

Det är Schibsteds budskap efter beskedet att Alma Medias tv-verksamhet, inklusive storposten i TV4, kan komma att säljas.

En försäljning av tv-divisionen skulle innebära en såpass betydande förändring i Alma Medias verksamhet att villkoren för budet på det finländska mediebolaget inte är uppfyllda.

”Schibsted förbehåller sig därför rätten att inte genomföra budet och Schibsted kommer att ta ställning till detta senare”, skriver det norska bolaget i ett pressmeddelande.

Turerna i det nordiska tv-kriget fortsätter alltså.

På torsdagen kallade Alma Media, som äger nästan en fjärdedel av svenska TV4, till extra bolagsstämma. Styrelsen vill ha aktieägarnas bemyndigande att sälja tv-verksamheten eller på annat sätt delta i omstruktureringen av tv-marknaden.

Har flera bud

Alma Medias styrelse säger sig ha fått in ”ett antal erbjudanden” om tv-divisionen. Med dessa som grund går nu styrelsen vidare och förhandlar om en affär.

Den extra bolagsstämma som avgör frågan kommer att hållas den 31 januari i Helsingfors, alltså samma dag som Schibsteds bud på bolaget löper ut.

Tidigare har Schibsted sagt att budet kan dras tillbaka om Alma Media säljer ut delar av sin verksamhet under själva budperioden.

Förutom aktieposten i TV4 innehåller Alma Medias tv-verksamhet tv-kanalerna MTV3 och Subtv samt en andel i den kommersiella radiokanalen Radio Nova.

Enligt flera tidningar är en av spekulanterna på Alma Medias tv-verksamhet svenska Bonnierkoncernen, som även är huvudägare i Alma Media med en tredjedel av aktier och röster.

– Det är klart att vi är intresserade av broadcasting och vi har tittat på det, säger Torsten Larsson, affärsområdeschef inom Bonnier, till Svenska Dagbladet.

Krokben

Tidigare har finansmannen Robert Weils bolag Proventus satt krokben för Schibsteds planer på att ta över Alma Media, och därmed koppla greppet kring makten i TV4. På kort tid har Proventus köpt 15 procent av aktierna i Alma Media och en lika stor post i TV4.

Många spekulerar nu om eventuella kopplingar mellan Bonnier och Proventus och börsen beslöt i onsdags att undersöka om det finns en överenskommelse om samarbete mellan bolagen.

– De kommer att få förklara hur det ligger till och vi kommer naturligtvis att lita på vad de säger, sade Anders Ackebo, chef för börsens marknadsövervakning, till TT.

Fler artiklar

Mats Rörbecker/TT

ARTIKELN HANDLAR OM