Brovakten Mikael, 44, tjänar 111 kronor i timmen – efter 14 år

Trafikverket: Vi kan inte lägga oss i

Av: 

Adam Westin

Lönesättning

Somliga får inte den löneförhöjning de önskar.

Mikael Steens lön bara minskar – trots 14 års erfarenhet som brovakt.

– En kompis dotter säljer glass i sommar, och tjänar mer i timmen än jag. Hon är 15 år, säger Mikael Steen.

Mikael Steen älskar sitt jobb, egentligen. I brokuren på Hjulstabron, som ligger mellan Strängnäs och Enköping, kommunicerar han med skeppare och ibland polis. Utöver bron framför ögonen håller han koll på ytterligare två via videoskärmar. Denna morgon är vädret dessutom soligt och behagligt.

– Det är en bra arbetsplats, jag trivs. Det är mycket eget ansvar, och jag gillar när man inte har något över axeln.

Mikael Steen jobbar som broöppnare på Hjulstabron.

44-årige Mikael Steen är heltidsanställd och jobbar skift. Arbetspassen är 12 timmar långa. Antingen dag, 09 – 21 eller natt, 21 – 09. Det tar drygt en timme att köra till jobbet och ytterligare en timme att köra hem.

”Börjar hela tiden om på ingångslön”

När Mikael Steen fick sin senaste lön gick topplocket. Hans timlön är 111,23 kronor, och ob-ersättningen för att jobba natt, helg och storhelg räckte inte långt.

Anställningsavtalet

– Jag offrade hela midsommarhelgen för att jobba, och så får man ut 16 800 kronor. Det är ju katastrof. Jag förstår nu varför folk hellre går på socialbidrag. Om det ser ut så här med de lägsta lönerna finns det ju ingen anledning att arbeta.

Trafikverket lägger regelbundet ut driften av brovaktandet på nya entreprenörer. Vilket inte varit positivt för brovaktens löneutveckling.

– Jag får ju börja om varje gång. Efter varje upphandling får man ju inte tillgodose några år eller någonting. Så jag börjar hela tiden om på ingångslön. Och efter var fjärde år är det en ny upphandling – då vet man inte ifall man har jobbet kvar.

Varje gång nya entreprenörer tar över driften får Mikael börja om med en ny ingångslön.
Arbetspassen på Mikaels jobb är 12 timmar långa.

Redan 2008 hade Mikael Steen en högre timlön än vad han har nu, då han var anställd på Svevia.

För några år sedan jobbade han på Nockebybron i Bromma, anställd av El- och broteknik. Det företaget gick efter IF Metalls kollektivavtal, vilket gav Mikael Steen 164 kronor i timmen med rikligt helgtillägg och övertidsersättning på flera hundra kronor.

Numera är Mikael Steen anställd på Sjöevent i Västerås AB. På deras hemsida marknadsför de turer med rib-båt och flyboard, att hyra bastuflotte, med mera.

Hösten 2018 vann de Trafikverkets upphandling för Hjulstabron. Kollektivavtalet de går efter är Sekos ”bransch och kommunikation”-avtal.

Sjöevent i Västerås säljer främst vattenaktiviteter – men driver också bland annat Hjulstabron utanför Västerås.

Kevin Lidström, vd på Sjöevent i Västerås AB svarar kortfattat i ett mejl:

”Alla brovakter på Sjöevent är anställda under de förutsättningar som gäller i det kollektivavtal som företaget har tecknat”.

Fler brovakter vittnar om dumpade löner

Aftonbladet har talat med fler brovakter som ger bilden av att lönerna dumpats på senare tid.

En av dem jobbar på en annan bro, för en annan entreprenör som är ansluten till ett annat kollektivavtal än Sjöevent i Västerås. Han tjänar någon tiokrona mer i timmen än Mikael. Men han är inte beredd att tala öppet, av rädsla att förlora jobbet.

– Jag behöver jobbet, som det ser ut just nu. Men det har ju varit en lönetrappa nedåt. Man kan hamna på vilket avtal som helst.

Varning för broöppning.

De sänkta lönerna urholkar också kompetensen, vittnar den erfarna brovakten.

– På den här bron har man regler för vilka som får jobba, man måste ha erfarenhet som brovakt eller av båtar på ett eller annat sätt. Och sådant är det väl si och så med.

”Trafikverket bryr sig inte”

Krister Augustsson är vd på företaget El-bro teknik, där Mikael Steen var anställd när han jobbade på Nockebybron. El-bro teknik driver inte längre några broar och har slutat försöka vinna Trafikverkets upphandlingar för brovakter.

– Vi bryr oss inte om det där, för det är så sjukt alltihop att det inte är någon idé.

Vad är det som är sjukt?

– Det är bemanningsföretag som går in, och anställer ungdomar som saknar den utbildning och erfarenhet som krävs. Och ger löner som inte är av denna värld. Och Trafikverket bryr sig inte, de kollar inte upp nånting utan tar bara lägsta pris, säger Krister Augustsson.

Trafikverket: Kan inte lägga oss i

Det är inte helt enkelt att utröna hur brovakternas löneutveckling blivit som den blivit.

När Trafikverket gör en upphandling ställs det krav på att minimilönen är ”tydligt definierad i ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen.”

Under ”Värderingsgrunder vid utvärdering av anbud” står det också:

”Beställaren kommer att anta det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för beställaren”.

– Vi sätter ju krav på att det ska vara kollektivavtal. Men vad de innehåller är en fråga för facket och arbetsgivaren, så det kan inte vi lägga oss i, säger Katarina Wolffram på Trafikverkets pressjour, dit frågorna hänvisas.

Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

Trafikverket avböjer att ifrågasätta Mikael Steens lön på 111 kronor i timmen.

– Det måste du fråga facket i såfall. Det är de som gör förhandlingen med arbetsgivaren och sätter lönerna, vi kan inte kommentera vad de enskilda har för löner på det företaget.

Facket: Låter orimligt

Jonas Pettersson, planerings- och kommunikationschef på Seko, säger spontant att det låter orimligt att brovakter går efter detta avtal.

– Kommunikationsavtalet är för helt andra verksamheter. För vår del är det exempelvis Postnord och Citymail, Swedavia med bagagehantering och så vidare. Det här företaget verkar syssla med helt andra saker, som inte passar särskilt bra in i bilden.

Jonas Pettersson, planerings- och kommunikationschef på Seko.

Jonas Pettersson på Seko konstaterar att Mikael Steen inte heller är medlem i Seko, men att det pågår ett arbete med att teckna ett företagsavtal för deras medlemmar som jobbar på Sjöevent i Västerås AB.

– De här branschavtalen är skrivna utifrån någon sorts golv, en absolut lägstanivå. Men de flesta medlemmarna går inte på de nivåerna. När man tittar på de företagsavtal som vi har inom bransch och kommunikation så är lönerna betydligt högre än de du beskriver.

Seko hänvisar till arbetsgivarorganisationen Almega för frågor kring varför det blivit just detta kollektivavtal. Almega avböjer intervju med Aftonbladet.

”Då hade jag haft en trygghet”

Statlig lönedumpning, är vad Mikael Steen kallar situationen. Han önskar att Trafikverket skärpte kraven på entreprenörerna – eller att han bara kunde vara anställd av Trafikverket istället.

– Varför kan Trafikverket inte anställa folk, så är det klart sen? Då hade jag haft en trygghet. Inte vänta efter varje upphandling för att se om jag har jobbet kvar eller inte. Och inte börja på minimilön varje gång. Fyra gånger har jag gått in på ingångslön, och jag har aldrig fått en löneökning. Det blir bara lägre och lägre. Det är sorgligt, säger Mikael Steen.

ANNONS EXTERN LÄNK

Låna upp till 600 000 kr utan säkerhet via Lendo - se över dina möjligheter och ansök här.

Lendo

Publisert:

LÄS VIDARE

Så kan ekonomin påverkas av en fjärde våg

ÄMNEN I ARTIKELN

Lönesättning

Trafikverket

Seko

Broöppning

Almega

Svevia

Arbetsmarknad