JA! Grattis Saab, grattis Sverige

avPeter Kadhammar

Publicerad:
Uppdaterad:

För första gången sedan den akuta krisen uppstod tror jag att Saab har en chans att överleva.

En kinesisk ägare hade sannolikt sugit ut det teknologiska kunnandet och kanske – men bara kanske – låtit en utvecklingsavdelning bli kvar i Trollhättan.

Med Fiat hade Saab fått leva kvar på nåder en stund, som ett excentriskt inslag i en global koncern. Nedläggning hade inte varit långt borta.

Lilla Koenigsegg ger paradoxalt nog Saab trovärdigheten tillbaka.

I går hörde vi bekymrade experter undra vad Koenigsegg kan tillföra Saab. Koenigsegg tillverkar en handfull exklusiva sportbilar om året. De görs för hand. Saabs fabrik däremot är hypermodern och så automatiserad som tekniken tillåter.

Vad har dessa två gemensamt?

Ekonomer kan räkna på den industriella ekonomin. Ingenjörer kan granska tillverkningsprocesser och produktionsflöden.

Men bortom tekniken och ekonomin finns något annat, nämligen känslan. Saab har alltid varit ett i god mening amatöristiskt märke. Det intrycket förstärks om man promenerar genom företagets museum i en gammal lokhall i Trollhättan.

Varje ny modell – de är förresten inte många – har tillkommit trots företagets alltid dåliga ekonomi. Varje modell har varit en seger för hängivna ingenjörer och arbetare.

Saab fuskade en gång med en renodlad sportmodell som hette Sonett som glada formgivare och tekniker byggde mer eller mindre på fritiden.

Sedan försökte Saab bli ett ”stort” bilmärke bland andra stora med mäktiga volymer och global försäljning. Det lyckades inte för Saab ensamt och det lyckades inte med amerikanska General Motors som ägare.

Koenigsegg kan ge Saab egensinnet och den innovativa glädjen tillbaka. Saab kan åter bli ett märke som sticker ut med sin design och sina tekniska lösningar, en bil som tillräckligt många är beredda att betala tillräckligt mycket för.

Men Koenigsegg vet ju inget om industriell produktion över femton exemplar om året? Nej, men sådant kan de redan i Trollhättan.

Om affären med Koenigsegg blir av är det bara att säga: Grattis Saab, grattis Trollhättan.

Och grattis Sverige.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM