Media Markt testar nytt grepp

Kunderna ska få sina prylar hemlevererade med taxi

Foto: Pontus Orre/Colourbox

Det går trögt för Media Markt.

I Tyskland testar hemelektronikkedjan därför ett nytt försäljningsknep.

Kunderna kan få sina varor hemlevererade med taxi.

Media Markt har det svårt – inte bara i Sverige. I Tyskland, där ägaren Media-Saturn hör hemma, testar elektronikkedjan därför en ny taktik för att öka försäljningen. Kunderna ska få sina produkter hemlevererade med hjälp av taxi. Det gäller både köp som görs via nätet och som görs fysiskt i butik, uppger tidningen Market.

Tapp på halv miljard

Hur mycket kunderna får betala för hemleveransen är ännu inte klart.

Taxileveransen är än så länge bara ett test i två av Media Markts butiker i Hamburg. Faller det ut väl kommer kedjan att testa den på fler orter.

Det är ännu inte klart om Media Markt kommer att erbjuda sina svenska kunder taxileverans.

Förra året gick Media Markt 271,9 miljoner kronor back i Sverige. På två år har kedjan förlorat cirka en halv miljard kronor – bara i Sverige.

Skjuter till mer kapital

Ägaren Media-Saturn har dock inga planer på att lägga ner försäljningen i Sverige, utan har skjutit till mer kapital till den svenska verksamheten.

Media Markt har funnits i Sverige sedan 2006 och har totalt 28 svenska butiker.

Aftonbladet Min Ekonomi

ARTIKELN HANDLAR OM