Privatekonomi

Miljardförlust för SAS

Flygkoncernen SAS redovisar en förlust på en miljard kronor för det första kvartalet.

Stockholm (TT)

Ny miljardförlust för SAS

SAS fortsätter att blöda. Förlusten under januari och februari blev nästan en miljard.

Men i mars gör bolaget ett nollresultat och det finns tecken på att flygkonjunkturen är på väg att lyfta.

Månadssiffrorna presenterades som en finansiell uppdatering inför beslutet om den planerade nyemissionen på fem miljarder kronor. Merparten av förlusten beror på negativa valutaeffekter eller på grund av den försvagade dollarn.

SAS-chefen Mats Jansson räknar med att 2010 blir ett fortsatt tufft år för flygindustrin generellt och i synnerhet för SAS.

– Det finns dock positiva tecken som att passagerarvolymerna stabiliserats och det ser allt bättre ut för fraktmarknaden, säger Mats Jansson.

Ljusglimt

Han hänvisar till färska siffror från flygorganisationen Iata som visar att de globala passagerarvolymerna för flygbolagen ökade med 9,5 procent under februari och fraktvolymerna med 26,5 procent jämfört med februari förra året.

Flygbolagen pressas hårt av den usla flygkonjunkturen och priskonkurrensen är stenhård.

– Men det finns grund att tro att vi kommer in i 2011 med ett bättre efterfrågeläge och högre biljettpriser, säger Mats Jansson.

Nollresultat

Han tror att SAS kommer redovisa ett nollresultat för mars månad, vilket skulle innebära en kvartalsförlust på en miljard kronor. Det är bara något mer än de kvartalsförluster som bolaget presenterat de senaste åren.

SAS har de senaste åren genomfört stora besparingar och ska fram till 2012 ha genomfört besparingar på hela 7,8 miljarder kronor genom sänkta löner och färre anställda. Bolaget har också parkerat 21 plan på marken för att kunna möta den tuffa flygkonjunkturen.

Räcker de nya pengarna?

SAS har lyckats fylla planen lite bättre i år, vilket i viss mån motverkar förlusterna på grund av priskriget mellan flygbolagen.

Förra året fyllde storägarna Sverige, Norge, Danmark och Wallenbergstiftelserna på kassan med sex friska miljarder kronor för att täcka de allt större hålen. Förra årets förlust blev 3 miljarder kronor och nu ska bolagsstämman i april klubba igenom en nyemission på 5 miljarder kronor.

Det ska räcka som livlina fram till nästa år då flygkonjunkturen förhoppningsvis har vänt. Frågan är hur länge de pengarna räcker. För några mer pengar blir det inte har storägarna flaggat för och det mesta pekar mot att bolaget säljs när finanserna är i hyggligt skick.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM