Audis lyxmodeller dras in i dieselgate

Foto: Matthias Schrader/AP/TT
Även Sverigesålda bilar av Audis lyxmärken indragna i den utvidgade skandalen. Arkivbild.
MIN EKONOMI

Ytterligare Audi-modeller dras in i VW-koncernens dieselhärva. Nu handlar det om lyxbilarna A7 och A8, tillverkade 2010–2013.

"Ett mindre antal" i Sverige, enligt Irene Bernald, informationschef på Audi Sverige.

Manipulationen med utsläpp ska denna gång, enligt Tysklands transportdepartement, vara kopplad till att när ratten vrids mer än 15 grader så börjar motorn släppa ut höga halter av livsfarliga kväveoxider – ett enkelt sätt att se till att bilen släpper ut lite på testbänken, men ute i trafiken blir utsläppen stora.

Audi uppmanas nu av de tyska myndigheterna återkalla omkring 24 000 lyxbilar, när den tyska biltillverkaren för första gången av regeringen på hemmaplan anklagas för det utsläppsfusk som moderkoncernen Volkswagen är så djupt indraget i, enligt internationella medier.

Hälften i Tyskland

Myndigheterna har hittat manipulerad mjukvara som sitter i minst 24 000 Audi i Europa, säger Tysklands transportminister Alexander Dobrindt. Ungefär hälften av bilarna har sålts i Tyskland.

Exakt hur många det rör sig om i Sverige är oklart än så länge, det är en relativt ovanlig bilmodell, så i sådana fall bara ett mindre antal, enligt Irene Bernald.

Mjukvaran är kopplad till V6- och V8-dieselmotorer som sitter i A7 och A8. Dessa kommer nu att åtgärdas, genom byte av mjukvaran, med start i juli, enligt Bernald.

Myndigheterna ger bolaget två veckor på sig att komma med en plan för att utrusta bilarna med ny mjukvara. Och VW:s högste chef Matthias Müller har kallats upp till departementet för överläggningar.

I synnerhet vad gäller A8 är det en stor prestigeförlust för biltillverkaren, den limousineliknande bilen är Audis paradmodell. Och Audi som helhet har länge varit ett mer påkostat märke inom Volkswagen-koncernen. Enligt DPA är det första gången som Audibilar med utrustning för att manipulera utsläppsmätningar har hittats i Tyskland.

Tillslag i mars

Motorerna är klassade enligt "euro 5", den näst senaste reningsstandarden i Europa. De har delvis redan utpekats i utsläppsskandalen i USA, då i såväl VW-, Porsche- som Audimodeller. Men enligt Reuters är det första gången lyxbilen A8 överhuvudtaget dras in i skandalen.

I mitten av mars gjordes stora tillslag mot Audi i Tyskland. Fabriker och andra lokaler genomsöktes i jakt på bevis. Tillslaget var det första mot Audi sedan skandalen kring Volkswagens fusk med avgaskontroller avslöjades i september 2015. Men såvitt känt då omfattade den utredningen bara 80 000 fordon med deras 3-liters dieselmotorer som sålts i USA.

I november 2015 erkände Audi att deras 3-liters V6:or försetts med apparatur av en typ som är olaglig i USA.

Volkswagen har redan avsatt 22 miljarder euro (motsvarande cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och andra kostnader i den stora utsläppsskandalen, men bedömare tror att slutnotan kan bli högre.

FAKTA

Volkswagens utsläppsbluff

Skandalen runt Volkswagen uppdagades 2015 när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat mjukvaran i ett flertal bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.

Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts – vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.

Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det uppdagades ganska snabbt att så var fallet.