Framtidens elcykel premiärvisas

1 av 6 | Foto: Cycleurope
Cresent Urban Commuter Concept visas på mässa på Gran Canaria.
MIN EKONOMI

Framtidens elcykel är här – smart och digital.
Med all funktionalitet integrerad på styret.
Och mindre batteri kopplat till din laptop.
En svensk idé och design som premiärvisas på Gran Canaria.

Sveriges största cykelfabrikant, Cresent, presenterar en konceptcykel; Crescent Urban Commuter Concept. En elcykel med modernt formspråk, digitalt smart och med ett litet batteri som fungerar som powerbank till din laptop. Nu rullar den ut i samband i samband med en mässa på Gran Canaria.

Examensarbete tog skruv

Det säljs elcyklar av många olika märken i Sverige, men nästan alla är importerade. Det finns tre svenska tillverkare; Cycleurope i Varberg, Nishiki i Göteborg och Skeppshult i orten med samma namn.

Det var när två chalmerister, Niklas Ödlund och Filip Svalander, skulle genomföra sitt examensarbete inom Industrial Design Engineering som idén att skapa nästa generations elcykel föddes. Det ledde till samarbete med Crescent (Cycleurope), som är ledande i branschen i Sverige.

– Vi vill lyfta bilden av fenomenet elcykel. Det är en suverän uppfinning men vi har saknat en häftigare cykel, både design- och funktionsmässigt, säger Niklas Ödlund.

Provocerande

Hundratals skisser och tester med fokusgrupper har lett fram till den prototyp som nu är klar – Crescent Urban Commuter Concept. Lite av en provokation enligt Niklas Ödlund:

– Vi har skapat en design som kommer att fånga intresset hos den som ännu inte hittat till elcykeln. En elcykel kan vara hur cool som helst och attrahera unga och designmedvetna pionjärer.

Förändra attityden

Prototypen är en ”smart” digital elcykel, med all funktionalitet integrerad på styret, och en display som bland annat visar hur stor del av effekten som kommer från eget trampande och hur mycket som kommer från motorn.

– Det är viktigt att ändra attityder till elcyklar, man trampar ju faktiskt en hel del även om man har motor, och det kommer att synas tydligt i interfacet.

Elcykeln har också en unik egen karakteristisk belysning som gör att man kommer att kunna identifiera cykeln i mörker. Vidare har Crescent Concept också ett digitalt lås och en app som gör att man kan kan kontrollera cykelns geografiska position och låsa upp den via ett knapptryck.

Batteriet i centrum

Hanteringen av batteriet är också annorlunda:

– Alla producenter försöker gömma batteriet, vi lyfter fram det istället och har gjort det till en viktig del av designen, säger Niklas Ödlund.

Men batteriet är mindre än normalt.

– Ett batteri som räcker 7-8 mil, eller mer, är oftast helt onödigt för den som pendlar i stan. Vi har strävat efter ett lättare batteri som laddas över natten. Dessutom har batteriet en USB-ingång och fungerar som en powerbank till din laptop eller läsplatta, säger Niklas Ödlund.

Vad kostar kalaset?

När kan jag köpa cykeln och vad kommer den kosta?

-Vi väntar spänt på marknadens reaktioner på konceptet och prototypen som vi visar upp på vår mässa i dagarna, sedan börjar arbetet med framtida modeller till konsument, säger Ulrik Bengtsson, produktchef på Crescent som den här veckan premiärvisar elcykeln på en internationell mässa på Gran Canaria.

FAKTA

Svenska elcykeltillverkare

Totalmarknaden för cyklar i Sverige är omkring 600 000 om året. 2016 såldes 45 000 elcyklar i Sverige, det vill säga 7 procent.

Cycleurope:

15 modeller under varumärket Crescent.

Två modeller under varumärket Monark.

Fabrik i Varberg.

Nishiki:

Två modeller, en med bakhjuls- och en med framhjulsdrift.

Fabriken i Göteborg.

Skeppshult:

Sex modeller, alla med motorn i vevpartiet.

Fabriken i Skeppshult (mellan Jönköping och Halmstad).

FAKTA

Sju detaljer att tänka på när du köper elcykel

Räckvidd: Yttre faktorer påverkar. Temperatur, däcktryck, vind, vikt, topografi, underlag och hur mycket kraft du själv bidrar med. Normal räckvidd, 40–60 km.

Kvalitet & utrustningsnivå: Cykla mycket och långt, kräver bättre kvalitet. Dyrare cyklar ofta bättre rent tekniskt, lättare, mer kraftfullt batteri, mindre underhåll, bättre kraft från elmotor, mer genomtänkta lösningar, fler växlar, lägre vikt och bättre balans. Är du van vid 27 växlar kan det vara dumt att köpa elcykel med tre växlar.

Kontrollenheten: Hjärnan i cykelns elsystem på styret. Styr motorns effekt, och skärm visar ofta effekt, återstående räckvidd, batteristatus, distans för turen, total distans, hastighet, genomsnittshastighet med mera. Här ställer du in hur mycket hjälp du vill ha av motorn, med 3–6 steg.

Batteri: Bygger ofta på Litium-Ion-teknologi, vilket gör de enkla att ladda och använda samt har liten självurladdning. Klarar 600–1 000 laddningscykler och har en laddningstid på 4–6 timmar. Vid långtidsförvaring av Li-Ion-batterier bör de varken vara fulladdade eller urladdade, utan laddade till 50–70 procent.

Batterivikt och placering: Viktfördelning avgör komfort och om cykeln är välbalanserad. Vissa elcyklar har batteri integrerat i ramen för lägre tyngdpunkt. På flera välbalanserade elcyklar sitter batteriet i pakethållaren.

Motor: Slutar hjälpa till vid 25 km/tim. Motorerna varierar i spänning och effekt. Batteri och motor har alltid samma spänning. Högsta tillåtna kapaciteten är 250 W (sen är det en moped). Vissa motorer har högre effekt vid start, för bättre acceleration, men sjunker till 250 W efter ett par sekunder .

Motorplacering: 1) Framhjulsmonterad motor har framhjulsdrift. Sitter i framhjulets nav – lämpar sig bäst i stadsmiljö och plan terräng. 2) Mittmonterad motor driver direkt på kedjan och lägger tyngden på bakhjulet. Bakhjulsdrift upplevs som något bättre i uppförsbackar och ger mer cykelkänsla. Upplevs ofta som kraftfulla. 3) Bakhjulsmonterad motor ger bakhjulsdrift som ger hög komfort. Motorn sitter i stället i navet på bakhjulet.