Pilotföreningen om strejken: SAS tvingar oss

SAS svar: De har en strejkkultur

Av: 

Anna Sjögren

SAS-krisen 2022

30 000 resenärer väntas drabbas av strejken på SAS.

Nu rasar upprörda kommentarer in på pilotfackets Facebooksida.

Men enligt Martin Lindgren, ordförande, ställer man inga långtgående krav på SAS.

– Vi har hamnat i en absurd situation där vi strejkar för försämrade villkor.

I går, efter månader av förhandlingar bröt samtalen mellan SAS och Svensk Pilotförening samman. 900 piloter går ut i strejk.

Enligt SAS beräknas nu hälften av alla flighter ställas in och 30 000 resenärer drabbas. På Svensk Pilotföreningens Facebook har reaktionerna inte låtit vänta på sig.

”Ni i pilotföreningen är nog Sveriges minst omtyckta människor just nu.”, skriver en användare.

En annan skriver:

...Om målet är att skada familjer som äntligen kan genomföra en efterlängtad resa så är det mitt i prick!

”De tvingar ut oss i strejk”

Men enligt piloterna är det SAS som bär ansvaret för de grusade semesterplanerna.

– De väljer att tvinga ut oss i strejk, det är helt oförståeligt. Nu har vi hamnat i en absurd situation där vi strejkar för försämrade villkor.

Martin Lindgren säger att fackförbundets främsta krav är att de över 500 piloterna som sades upp under pandemin ska återanställas – inte tvingas söka nya tjänster i andra SAS-bolag, där villkoren är sämre.

– Vi har länge varit utsatta för att man säger upp lojala medarbetare och sen anställer piloter i brevlådeföretag och kringgår kollektivavtal och förpliktelser mot anställda, säger han och fortsätter:

– Det innebär sämre anställningstrygghet och att de lättare kan göra sig av med medarbetare.

Enligt pilotfackets Martin Lindgren är det SAS som tvingar ut piloterna i strejk.

För inga samtal nu

I förhandlingarna har SAS enligt Martin Lindgren krävt större besparingar på piloterna än någon annan personal.

I dag jobbar SAS-piloter upp till 47,5 timmar per vecka i tre-skift, där övernattningar hemifrån, transport till jobb och jourtid inte ingår. Sommarsemestern är på 18 dagar.

Enligt honom kräver SAS bland annat att piloterna går upp i arbetstid, accepterar lägre löner och ger upp sina sommarsemestrar helt.

På flera av punkterna har man gått SAS till mötes, enligt Lindgren.

Har ni någon kontakt med varandra eller för några samtal nu?

– Nej, vi får se hur det blir senare under dagen, säger han.

Förlorar 100–150 miljoner per dag

Det finns i dagsläget inte någon prognos för när strejken kan vara över. Under tisdagen har 260 flyg ställts in och möjligheten att boka flygbiljetter har pausats fram till 10 juli. Enligt Karin Nyman, kommunikationschef på SAS blöder flygbolaget 100 till 150 miljoner kronor per dag.

Hon riktar hård kritik mot Svensk Pilotförening som hon menar har en ”strejkkultur” och säger att SAS-piloterna i Skandinavien strejkat fem gånger sedan 2015.

– Piloterna är en priviligierad grupp som kräver mer än alla andra. Nu riskerar man allas arbetsplats med strejken, säger hon.

Gällande fackets krav att uppsagda piloter ska återanställs och inte tvingas söka nya tjänster säger hon såhär:

– Vi kan inte gå med förändringar som inte är hållbara på lång sikt, det är själva kontentan. Det enda sättet att rädda arbetsplatsen är att alla bidrar, säger Karin Nyman, som säger att förhandlingsdörren står öppen.

Enligt fackförbundet kommer man att gå tillbaka till förhandlingsbordet först när eller om SAS visar ”en reell vilja att finna en lösning”.

ANNONS

Byt till ett smart elavtal och få full koll på dina elkostnader!

Extern länk från Fortum

Läs mer!

Publisert:

LÄS VIDARE

Mörka strejkmoln över krisande SAS

ÄMNEN I ARTIKELN

SAS-krisen 2022

Flygbolag

Strejk