Telias hotbrev till personalen

avAnders Munck

MIN EKONOMI

Budskapet: Tacka ja till sänkt lön – eller bered dig på konsekvenser

Foto: Lasse Allard
”Folk är rädda” Enligt flera anställda tolkas mejlet som ett förtäckt hot. ”Skriver man inte på blir man uppsagd eller omplacerad med ännu sämre lön eller hopplösa arbetstider”, säger en medarbetare.

200 anställda på Telia Sonera har fått ett erbjudande om att sänka sin lön.

Personalen ser det ­inte som ett erbjudande – snarare som ett hot.

– Många tror att de får sparken om de inte skriver på, säger en av de anställda.

Meddelandet till Telia Soneras anställda på ­avdelningen business services gick ut den 7 ­januari. Det innehöll en komplettering till deras anställningskontrakt.

I korthet gick de nya villkoren ut på en sänkt grundlön med tio procent, men i gengäld en möjlighet att tjäna mer pengar på provision.

– Problemet är att man måste sälja orimligt mycket för att kunna få del av den höjda bonusen. Så i praktiken är ­detta en lönesänkning, säger en person på av­delningen.

Tolkas som hot

I meddelandet skriver personalavdelningen att de som tackar nej kommer att bli kontaktade av en chef för att diskutera vad det får för konsekvenser för den fortsatta karriären.

Enligt flera anställda har meddelandet tolkats som ett förtäckt hot.

– Skriver man inte på blir man uppsagd eller omplacerad med ännu sämre lön eller hopplösa arbetstider. Folk är ­rädda, säger en annan anställd.

Alla har uppmanats att tänka över erbjudandet. Tidsfristen går ut klockan 17 i dag.

– Det är en attraktiv ­lönemodell som ger ­säljarna möjlighet att ­tjäna mer pengar, säger Iréne Krohn på Telia ­Soneras kommunikationsavdelning.

Förstår du om vissa anställda uppfattar meddelandet som ett hot?

– Vi ser detta som ett attraktivt erbjudande som vi hoppas att alla vill vara med på. Vi har en duktig säljarkår som nu får möjlighet till en högre lön.

Facket: Inte överens

Enligt Iréne Krohn är allt förhandlat och klart med de nya lönerna.

– När man säger så är det lätt att tro att vi är överens. Det är vi inte, varken vi eller säljarna är nöjda med ledningens beslut, säger Agneta Ahlström, ordförande för Unionen Tele på Telia Sonera.

Utdrag ur mejlet om ’erbjudandet’

Vad händer om man inte väljer den nya modellen?

”Vi vill vara tydliga med att vi vill att så många som möjligt går över till den nya ­modellen. Den är ett viktigt steg i vår ambition att skapa en högpresterande säljkultur där bra insatser verkligen lönar sig.

Vi är också övertygade om att den nya ­belöningsmodellen är bra för dig som individ, likväl som för företaget.

Vi kan däremot inte tvinga någon att gå över i den nya modellen. Om du väljer att tacka nej till den nya modellen så innebär ju det att du också tackar nej till att vara med på vår förändringsresa mot en säljorganisation i världsklass. Din chef kommer därför att ta en dialog med dig för att förstå varför du tackar nej och också ta en diskussion om vad detta får för konsekvenser för din fortsatta karriär som säljare i Telia.

Vårt fokus har varit på den nya modellen. Vi vill dock vara tydliga med att inte heller den gamla modellen kommer att vara oförändrad. Inom ramen för befintlig modell finns det möjlighet att förändra vissa parametrar, som t ex vilka mål som sätts, från när bonus utbetalas osv. Vi håller för närvarande på att se över­ ­detta och troligtvis kommer den gamla modellen att förändras på så sätt att det blir svårare att tjäna in bonus än tidigare. Sedan kommer det förstås inte att finnas samma uppsidor som i den nya modellen.”

ARTIKELN HANDLAR OM