Tvärnit för suget efter elbilar i Europa
Publicerad 2024-09-19
Batteridrivna elbilar rasar i nybilsförsäljningen i EU, visar färska siffror.
Branschorganisationen ACEA slår larm och kräver att EU skrotar skärpta utsläppsregler och omprövar utfasningen av fossildrivna bilar.
Bilindustrin i Europa riskerar mångmiljardböter då de inte kommer att klara av att leva upp till de skärpta utsläppsregler som träder i kraft i EU 2025, varnar ACEA. De kräver nu att regelverket ses över omedelbart. De vill även att EU omprövar sitt mål om att förbjuda fossildrivna bilar i nybilsförsäljningen 2035.
Enligt ACEA:s styrelse står EU.s bilindustri inför ett val om att ta böter på mångmiljardbelopp eller att drastiskt minska produktion, säga upp personal och försvaga den europeiska bilindustrins leveranskedjor.
”Självskadebeteende”
Liknande krav har tidigare framförts av medlemsländer som Tyskland och Italien.
Italiens premiärminister Giorgia Meloni beskrev i ett uttalande i onsdags målet om att helt fasa ut fossildrivna bilar 2035 som ”självskadebeteende”.
– Den gröna omställningen får inte innebära att tusentals jobb försvinner eller nedmonteringen av hela industrisegment som skapar välfärd och sysselsättning, sade Meloni i ett tal på den italienska branschorganisationen Confindustria, enligt Financial Times.
Nybilsregistreringarna i EU föll kraftigt i augusti, ned med 18,3 procent jämfört med augusti i fjol, enligt branschorganisationen ACEA.
Batteridrivna elbilar tar mest stryk, med en kollaps på minus 43,9 procent till sammanlagt 92 627 bilar. Det kan jämföras med 165 204 batteridrivna elbilar bland de nyregistrerade bilarna i augusti för ett år sedan.
Ned 69 procent i Tyskland
Andelen batteridrivna elbilar i nybilsregistreringarna föll till 14,4 procent, ned från 21,0 procent ett år tidigare.
Nedgången för batteridrivna elbilar har pågått i fyra månader i rad.
Även laddningsbara hybrider är på reträtt, men inte lika dramatiskt. Där blev nedgången 22,3 procent i augusti, vilket ger en marknadsandel på lite drygt 7 procent.
Nedgångarna i nybilsregistreringar totalt var särskilt märkbara i de två största ekonomierna. I Frankrike föll de med 24,3 procent, i Tyskland med 27,8 procent.
För batteridrivna elbilar var nedgången i Tyskland i augusti 69 procent – och stora biltillverkare som BMW och Volkswagen har vinstvarnat respektive flaggat för fabriksnedläggningar.