Coops julklapp: Minus på kontot

MIN EKONOMI

Sofie: Min dotter och jag får fira jul med en hög obetalda räkningar

1 av 2 | Foto: Coops miss med debiteringar får kunder att rasa.

”Nu har jag 0 kr på mitt konto”.

”Det blir Ica nästa gång”.

”Vet inte om jag ska skratta eller gråta”

Coops kunder rasar över matjättens miss med debiteringar. Köp gjorda för flera veckor sedan dras nu från deras konton och många ligger på minus – redan innan julhelgen startat.

Foto: Sofie Johansson, besviken Coopkund.

Ilskan kokar på Coops Facebooksida och till Aftonbladets redaktion har den ena rasande personen efter den andra hört av sig. Sofie Johansson, 30, är en av dem som handlat hos matkejdan – och drabbats av deras driftstörningar vid kortbetalning.

– Jag märkte inget eftersom jag mest småhandlar på Konsum och ringer telefonbanken i stort sett varje dag och litar fullt på det belopp som uppges. Jag hade snålat in mer på onödigheter om kontosaldot stämt. Nu drar Coop pengar från mitt konto för köp som verkar ha gjorts under en hel månads tid. Det är nästan 1300 kr minus på kontot och jag har fått betala en övertrasseringsavgift till banken.

Redan ansträngd ekonomi

Hon är märkbart förbannad och ledsen. Som student och ensamstående med en 6-årig dotter är ekonomin ansträngd.

– Det här kommer bli en helt underbar jul för oss med en hög med obetalda räkningar...  Det är för jävligt att något sånt här kan hända, särskilt som banker och butiker vill att vi ska slopa kontanter och betala med kort.

”Ingen blir utan återbäring”

Aftonbladet ringer upp Coops informationschef, Kristofer Myrevik, för en kommentar:

– Det är oerhört tråkigt det som hänt. Vår ambition är att komma ikapp denna vecka. Men det beror på vad kunden har för bank, för vissa kan det dyka upp sena debiteringar även nästa vecka.

Ni kan alltså inte garantera att problemen är lösta före jul?

– Nej, det går inte att ställa allt till rätta över en natt.

Många av era kunder klagar på bristande information och respons.

– Vi har ingen möjlighet att direktkommunicera med andra bankers kortkunder. Och av naturliga skäl har vi något längre svarstid på Coops kundservice än normalt.

Blir det någon form av kompensation, en försenad julklapp till era kunder?

– Vi tittar på varje enskilt fall och beklagar att detta ställer till problem för en del av våra kunder. Om man har fått en övertrasseringsavgift ska man höra av sig till vår kundservice, så reglerar vi den. Och en sak är säker: ingen kommer att bli utan sin återbäring, även om den kan bli försenad till nästa år.

ARTIKELN HANDLAR OM