Stordalen om storvarslet: Vänt på alla stenar

Varslat 7 500 anställda – nu berättar han om krisen

Av: David Peterson

Publicerad:
Uppdaterad:

Petter Stordalens hotellkedja, Nordic Choice, har varslat minst 7 500 anställda i Norden.

Nu berättar han för norska VG om krisen.

– I kriser måste alla tänka kreativt, säger han till tidningen.

”Detta är utan tvekan den mest extrema och allvarliga situation som turistnäringen har upplevt genom historien och utan tvekan den allvarligaste situationen jag har upplevt som affärsman.”

Så beskrev hotellmagnat Petter Stordalen coronakrisen på Instagram den 18 mars.

”Det är tufft”

Sedan dess har coronavirusets påverkan på hotellverksamheter blivit allt större.

– Vår bransch påverkas av både resebegränsningar, förbud mot mötesplatser och konferenser, serveringsförbud och förbud på restauranger. Först och främst känns det faktum att vi blivit tvingade att permittera och avskeda folk tungt. Det är tufft för många och en situation som vi vill komma ur på alla sätt, skriver Stordalen i ett mejl till norska VG.

Hotellmagnat Petter Stordalen.
Foto: Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Hotellmagnat Petter Stordalen.

Extraordinär situation

På svenska hotell ligger beläggningen nu runt 10 procent i storstäderna, enligt statistik från Visita. Petter Stordalen beskriver en extraordinär situation inom turistnäringen där de sitter med stora kostnader men står nästan utan intäkter.

– Vi har vänt på alla stenar och har minskat så många kostnader som möjligt. Men inom hotellbranschen utgör personalkostnader mer än en tredjedel av kostnaderna.

Uppsägningar nödvändiga

Enligt Stordalen sägs personalen upp för att de ska kunna få jobben tillbaka.

– Paradoxen är att uppsägningarna är absolut nödvändiga för att säkerställa att samma människor har ett jobb att komma tillbaka till när världen återgår till det normala, säger han till tidningen.

Målet är att de anställda ska kunna återvända till jobbet efter krisen.

För att stötta de anställda som sagts upp har Stordalens företag startat ett initiativ där de uppsagda matchas mot företag som är i akut behov av bemanning. I Sverige samarbetar de till exempel med vårdbolaget Attendo och matvarubutiken Lidl.

Publicerad:

LÄS VIDARE