Intresset för Black Friday exploderar

MIN EKONOMI

Readagarna i november avlöser varandra och nästa fredag kommer Black Friday. Nya siffror visar nu att svenskarna flyttar allt mer av sin julhandel från december till november.

Foto: Braastad, Audun
En del av julhandeln flyttar till kampanjhelger i november. Arkivbild.

– Det är en omfördelning av köpmönster från december till november, det är en trend vi sett de senaste åren och det verkar fortsätta, säger Johan Davidson, chefekonom på Svensk Handel.

I en färsk undersökning från organisationen framkommer att 45 procent av de tillfrågade i Sverige "definitivt" eller "antagligen" kommer att handla under Black Friday. Av dessa säger 57 procent att de planerar att köpa julklappar.

– Det är ett ganska högt tal, det visar att det är huvudanledningen att man handlar på Black Friday, säger Davidson.

Kluvna handlare

Följden blir att sällanköpsvaruhandeln – handel som inte omfattar livsmedel – flyttar från december till november. Sedan 2014 handlar det om några procentenheter men i kronor rör det sig om cirka 2 miljarder. Det är en utveckling som kan "öka i takt med att Black Friday växer".

Och enligt Svensk Handel är bilden att Black Friday ökar i betydelse i Sverige. I USA, varifrån konceptet hämtats, har intresset planat ut på en hög nivå. Förklaringen där är att en del butiker startat reor redan innan Black Friday, samt att en del köp flyttat till internet.

För handlarna i Sverige finns en kluven inställning till kampanjhelgerna. Den tidigare fullprishandeln inför jul har fått konkurrens av kampanjdagar som Singels Day den 11 november, Black Friday den fjärde fredagen i november och den direkt påföljande Cyber Monday, "Cybermåndagen".

I år planerar en tredjedel av butikerna någon typ av kampanj under Black Friday.

– Det blir allt viktigare med de här kampanjerna, och det går ut över lönsamheten med låga priser vid många tillfällen på året, säger Johan Davidson.

Mer känt bland unga

Men det finns också en annan bild. Ungefär 30 procent av handlarna räknar med att lönsamheten kan öka under Black Friday till följd av merförsäljning av varor som inte är prisnedsatta.

Black Friday är mer känd bland unga än äldre.

– Men nästan hälften av de över 66 år som sagt att de kommer att handla på Black Friday har sagt att de kommer att köpa julklappar, säger Johan Davidson.

Bakgrund till Black Friday

Black Friday ska ha börjat i USA i samband med Thanksgiving och då varit en signal om julhandelns början. Namnet Black Friday sägs ha sitt ursprung i de trafikproblem som fanns när många människor var i rörelse under dagen. Benämningen sägs ibland också komma från att butikerna då vände röda förlustsiffror till svarta vinstsiffror.

Förra året handlade 29 procent av svenskarna reavaror på Black Friday. Totalt köptes varor för 3,6 miljarder kronor under dagen.

Källa: Svensk Handel

Black Friday 00:30
ARTIKELN HANDLAR OM

E-handel

Shopping

Julhandeln