H & M misstänks ha mutat journalister

MIN EKONOMI

Modeskribenter bjöds på New York-resa

Flera svenska modejournalister åkte tidigare i år till New York på H&M:s bekostnad. Resa, hotell och uppehälle gick på uppskattningsvis 15000 kronor.

Åklagare har inlett en förundersökning om mutbrott och bestickning.

I många år var det motorjournalisterna som utpekades som branschens svarta får när de åkte utomlands på tillverkarnas bekostnad. Nu verkar modejournalisterna få överta den rollen.

Tidningen Resumé avslöjar att flera stora svenska modetidningar tackade ja när H&M i våras bjöd på gratisresa till New York där höstkollektionen presenterades. Journalisterna bjöds på resan, bra hotell i två nätter och en middag. Enligt H&M flögs 200 journalister från olika länder in och inkvarterades på samma hotell.

Försvarar resorna

I juni fick överåklagare Christer van der Kwast tips om resan och en förundersökning har inletts. Misstankarna gäller för H&M:s del bestickning och för journalisterna mutbrott. En utredare säger till TT att man håller på att samla in fakta och att ingen person ännu har förhörts eller delgivits misstanke om brott.

– Vi kommer att se över detta nu, men vi avvaktar med frågan om nya riktlinjer, säger Liv Asarnoj, informatör på H&M till TT.

Chefredaktörerna på några av tidningarna som lät sig bjudas till New York försvarar sina beslut i Resumé.

”I dagspressen är det ovanligt att man åker på sådana här resor, men i magasinvärlden förekommer det”, säger Cosmopolitans Jonna Bergh Wahlström och tillägger att ”vi ser det här som researchresor”.

”Våra läsare tilltalas av ny trendinformation till ett rimligt pris”, säger Elles Kristina Adolfsson som dock uppger sig vara ”otroligt restriktiv” i de här sammanhangen.

Drabbar alla journalister

Feminas Lisbet Lundahl håller med om att det är ett pressetiskt problem.

”Jag har ändå tyckt att det är okej eftersom vi inte skriver mer om H&M för att vi var där”.

Enligt Journalistförbundets etikombudsman Justus Bennet är det allvarligt om modetidningarna resonerar annorlunda än övriga redaktioner och han kräver en uppryckning. Det har ingen betydelse i sammanhanget om resorna resulterar i texter eller inte, påpekar han.

”Poängen är att vara aktsam om alla journalisters trovärdighet. Det drabbar kollegorna om läsarna till slut tror att alla modereportage är köpta”.

Björn Ewenfeldt/TT

ARTIKELN HANDLAR OM