Leif, 75, lurades av telefonförsäljaren

Av: Mikael Stengård

Publicerad:
Uppdaterad:

Varning för stor ökning av aggressiva telefonförsäljare

Leif har haft svårt att sova och varit orolig sedan telefonförsäljaren ringde. "Jag blir så förbannad", säger dottern Annika.
Foto: JERKER IVARSSON
Leif har haft svårt att sova och varit orolig sedan telefonförsäljaren ringde. "Jag blir så förbannad", säger dottern Annika.

Leif, 75, blev uppringd av en påstridig telefonförsäljare som lyckades lura på honom ett dyrt telefonabonnemang.

Nu varnar säkerhetsexperter för en lavinartad ökning av aggressiva säljare som pressar kunderna att teckna tveksamma avtal.

– Det krävs en regeländring, säger Dick Malmlund.

Foto: JOHANNA PETTERSSON
Dick Malmlund, säkerhetsexpert.

Leif, 75, i Stockholm blev uppringd av en påstridig telefonförsäljare som ville flytta över hans telefonabonnemang från Telia. Eftersom Leif inte ville byta bolag, försökte han avsluta samtalet.

Men försäljaren, som ringde från ett företag som flera gånger utretts för tveksamma försäljningsmetoder av bland annat Konsumentverket, vägrade.

– Leif förklarade då bestämt att han var nöjd med Telia och inte ville bli kund i säljarens företag, säger Leifs dotter Maria Gullmansson.

Men för sent. Säljaren hade redan lyckats få Leif att svara ja på ett antal frågor och några veckor senare kom det ett aktiveringsbrev där telefonbolaget förklarade att de nu flyttat över Leifs telefonabonnemang från Telia.

Fick kravbrev

– Jag blev jättearg och ringde upp företaget. De sa att pappa hade fått ett välkomstbrev där han hade 14 dagars ångerrätt, men inte nyttjat den rättigheten och att han nu var kund hos dem. Men något välkomstbrev har han inte fått, säger Maria.

Hon vände sig både till polisen och Telia och bad dem flytta tillbaka abonnemanget. Polisen bekräftade att de kände till företaget och att flera personer känt sig lurade av dem.

Ett par dagar senare damp ett kravbrev ner i Leifs brevlåda där det nya telefonbolaget krävde honom på pengar för att ha brutit avtalet.

Företaget skickade även en ljudfil där det låter som att Leif tackar ja till att byta telefonbolag, men enligt Maria hörs det tydligt att filen är manipulerad.

Betalade inte

– Jag blir så förbannad att de ger sig på äldre människor på det här sättet. Min pappa har varit jätteorolig och har haft svårt att sova på grund av deras metoder, säger Maria.

Av polisen fick hon rådet att absolut inte betala kravbrevet utan i stället bestrida fakturan och skicka tillbaka den, vilket hon gjorde. Sedan dess har hon inte hört något av företaget.

Organisationen Varningsinfo som hjälper människor som råkat ut för bluffakturor och oseriösa försäljare har märkt av en lavinartad ökning av antalet människor som känner sig lurade av påstridiga telefonförsäljare.

Kräver regeländring

– Det är en katastrofal ökning av såna här fall i telekombranschen. Försäljarna som ringer är i många fall riktigt elaka och drivna, och de riktar ofta in sig på just äldre människor, säger Dick Malmlund operativ ansvarig på Varningsinfo och tidigare polis och säkerhetschef på Svensk Handel.

Han kräver en regeländring så att det blir svårare för telefonsäljarna att pressa kunderna in i avtal de inte vill ingå.

– Det är helt fel att de här företagen kan jobba med muntliga fullmakter, som de inte ens behöver stämma av med företagen de snor kunderna från. Det måste finnas en större tröghet i systemet, och det måste krävas skriftliga fullmakter för att flytta kunderna.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN