Lurades på 5 000 kronor när hon handlade på nätet

Foto: Privat
Karin Frisk har fortfarande inte fått sin designlampa som hon köpte på nätet för nio månader sedan.
MIN EKONOMI

Karin Frisk köpte en designlampa för 5 000 kronor på nätet för nio månader sedan.

Sedan dess har hon varken sett röken av lampan eller sina pengar.

– Det känns förjäkligt. Det är mycket pengar, säger hon.

Allt fler konsumenter är missnöjda med varor som de handlar på nätet. I många fall handlar det om att de får hem en helt annan vara än de beställt, enligt Konsument Europa.

Men för Karin Frisks del är det betydligt värre än så. I november förra året köpte hon en designlampa för 5 845 kronor på företaget Italia Designs hemsida, vars annonser hon tyckte såg seriösa ut. Nu har det gått mer än nio månader och hon har fortfarande inte fått sin lampa.

– Det känns förjäkligt. Det är mycket pengar, säger hon.

”Orolig att de ska id-kapa mig”

Hon har kontaktat företaget flera gånger. Till en början fick hon mejl om att leveransen dröjde på grund av att bolaget skulle flytta. Men sedan gick det ännu längre tid utan att lampan dök upp.

– Då anade vi oråd och skrev att nu har vi väntat så länge så nu vill vi ha pengarna tillbaka. Då skrev de att det är klart att du ska få pengarna tillbaka.

Karin Frisk blev ombedd att mejla sina kortuppgifter. Men trots att hon har gjort det har hon fortfarande inte fått några pengar tillbaka och företaget har slutat att svara på hennes mejl.

– Nu är jag orolig att de ska id-kapa mig när de har mina kortuppgifter.

Hon är mer försiktig när hon handlar på nätet nu än vad hon var tidigare.

Fler har klagat på företaget

När hon skulle köpa lampan hade hon sett att den kostade 13 000 kronor hos andra företag och det var därför som hon passade på att köpa den från Italia Designs.

Tänkte du inte någon gång att det kunde vara för billigt för att vara sant?

– Jag är så spontan och tänkte ”åh, rea”. Det är dumt.

Har du någon förhoppning om att få tillbaka pengarna?

– Nä, inte i det här läget. Jag får gå till banken och försöka där, men nu har jag nästan inget hopp kvar.

Aftonbladet har sökt Italia Designs upprepade gånger, utan framgång. Enligt flera recensioner på internet är det andra kunder som också har drabbats.

Till Konsument Europa har det kommit in 16 klagomål och frågor om företaget det senaste året. Det handlar mest om leveransen av varor, då konsumenterna vill få reda på vilka rättigheter de har när det gäller förseningar.

Så häver du ett köp

– Är det så att du inte får varan i tid bör du vända dig till företaget och kräva leverans. Vi brukar även rekommendera att du ger företaget en “uttrycklig tilläggstid” och om de inte håller sig till den har du bättre möjligheter att häva köpet och få pengarna tillbaka, säger Robin Stensson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Enligt Konsument Europa har du rätt att häva köpet om en vara blir så pass försenad att det är av väsentlig betydelse. Grundläggande är att du har rätt att få en vara inom den tidsperiod som har avtalats. Om inte någon avtalad tid finns är det 30 dagar som gäller.

Konsument Europa rekommenderar att du kräver att få varan levererad inom två veckor om den är försenad.

– Det är viktigt att agera i tid och inte bara låta saker ligga. Har leveransdatumet passerat, kontakta företaget omgående, säger Robin Stensson.

Gör en kortreklamation

Får du inte din vara eller dina pengar tillbaka från företaget går det att göra en kortreklamation hos din bank. Om du har betalat med kreditkort har du ett starkare skydd, då det faller under konsumentkreditlagen.

Har du betalat med kontokort har du inte samma skydd, men du kan ändå försöka att få tillbaka dina pengar.

För att styrka att du inte har fått en vara som du har betalat för är det bra att skicka med relevant dokumentation, som till exempel mejlunderlag.

Men det är inte säkert att banken kommer att bevilja en återbetalning.

– Banken är inte skyldig att göra det, men man kan försöka, säger Robin Stensson.

Så länge företaget fortfarande existerar menar han att det finns hopp om att få tillbaka pengar.

– Jag skulle säga att chanserna är goda att få en återbetalning. Jag tycker absolut att du ska kräva att få återbetalning om du inte har fått det du har köpt.

FAKTA

Så skyddar du dig mot blufföretag när du e-handlar

  • Försök att handla på webbplatser som du känner till

  • Kolla upp ett företag innan du väljer att handla på dess hemsida

  • Läs recensioner om företaget

  • Ta reda på i vilket land det ligger någonstans

  • Se till så att du har tillräcklig information om företaget om något skulle inträffa – till exempel postadress, mejladress, telefonnummer och organisationsnummer

  • Akta dig för webbplatser som nyligen har skapats – bedrägerisajter kommer och försvinner snabbt

  • Är varan som du har beställt försenad, kontakta företaget med en gång – företaget har 30 dagar på sig att leverera varan efter att avtal har slutits, om ni inte har kommit överens om något annat

  • Om varan inte levereras trots att du har begärt det efter att leveranstiden har gått ut har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka

Källa: Konsument Europa

ARTIKELN HANDLAR OM