Köpte hårddiskar på nätet - krävdes på mer pengar

MIN EKONOMI

Åge, 54, fick rätt mot företaget: ”Jag känner en oerhörd lättnad”

Foto: Åge Nielsen, 54, krävdes på mer pengar efter att han köpt flera hårddiskar.

Åge Nielsen, 54, från Mölndal beställde hårddiskar från teknikföretaget.

Men när han hade betalat och hämtat ut varorna kom chockbeskedet – företaget ville ha mer pengar eftersom att deras leverantör höjt priserna.

– Om deras leverantör höjer priset efter att jag har gjort min beställning så ska ju inte det påverka mitt köp, säger Åge.

Förra sommaren ville Åge Nielsen, 54, och hans särbo Kerstin Wagerfors köpa nya hårddiskar till sina datorer. Åge klickade sig in på teknikbutiken ClickOK.se där han beställde flera hårddiskar.

– Vi passade på att köpa några till våra vänner också. Jag fick en orderbekräftelse på beställningen och ett kvitto, säger Åge Nielsen.

Felleverans

Det sammanlagda priset på varorna låg på 1 750 kronor och 55 öre.

Efter några dagar får han besked om att varorna finns att hämta ut på posten.

– Jag hämtar dem och när jag kommer hem startar jag datorn. Då har jag fått ett meddelande från ClickOK.

Företaget skrev då att Åge inte skulle hämta ut de beställda varorna på grund av att de hade gjort en felleverans.

– Jag meddelar dem att jag har kontrollerat varorna och att allting stämmer. Då får jag veta att de vill ha mer pengar. Anledningen till det ska vara att företagets leverantör har höjt priset, säger Åge Nielsen.

”Ska inte påverka mitt köp”

ClickOK vill ha mellanskillnaden mellan det Åge redan betalat och det nya priset. Men han går inte med på att betala ett nytt pris.

– Jag får villkoret att jag kan returnera varorna på deras bekostnad. Men jag anser att jag inte behöver returnera. Jag har ju gjort min beställning och fått varorna. Om deras leverantör sedan höjer priset efter att jag har gjort min beställning så ska ju inte det påverka mitt köp.

Enligt domen från Göteborgs tingsrätt ska det enligt företaget ha handlat om ett tekniskt fel som gjorde att priset för de beställda varorna har angetts i ett för lågt belopp – priset skulle egentligen ha varit tio gånger så högt som det Åge betalade.

Åge kontaktar konsumentvägledaren och anmäler ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

”Vi kommer inte driva det vidare”

ClickOK väljer att pröva ärendet i tingsrätten och Åge kallades till rättegång den 11 februari. Den 1 mars kom domslutet – yrkandet från ClickOK ogillas av Göteborgs tingsrätt. I domen hänvisar tingsrätten till avtalslagen – företaget är bundet till det angivna priset och Åge Nielsen fick därmed rätt mot företaget.

– Så nu kan jag börja använda de här hårddiskarna. Jag känner en oerhörd lättnad.

Anton Nabin är vd för ClickOK. Enligt honom ska de ha försökt kontakta kunden innan han hämtade ut varorna.

– Men han svarade inte i telefonen tyvärr. Vi har inte ändrat priserna egentligen, priserna ändras automatiskt efter leverantörernas priser. Vi prövade målet på ett juridiskt sätt men krav ogillas och vi kommer inte gå vidare med detta.

ARTIKELN HANDLAR OM