17 miljoner – för 30 sekunder

Publicerad:
Uppdaterad:

Här är årets dyraste reklam – filmerna från Super Bowl

Här är de olika reklamfilmerna utlagda på nätet. på stora bilden Gladys Knight i bankkortsreklam där hon spelar rugby.
Här är de olika reklamfilmerna utlagda på nätet. på stora bilden Gladys Knight i bankkortsreklam där hon spelar rugby.

Här är världens dyraste reklam.

I år kostade trettio sekunder i Super Bowl – 17 miljoner kronor.

Och stjärnor som Brad Pitt kunde kvittera ut upp till det dubbla för att vara med.

Super Bowl är mer än bara amerikansk fotboll. Med skyhöga priser har den obligatoriska reklamen i spelavbrotten blivit en tävling i sig. Och USA:s största företag slåss om tittarnas gunst.

Reklamen är specialproducerad för arrangemanget och hålls hemlig in i det sista. På senare år drivs till och med forskningsprojekt om vem som får mest ut av sina 30 sekunder sändningstid – och 17 miljoner kronor.

Drev med Janet Jackson

Det mesta såg ut som det brukar. Kändisar, talande djur och lättklädda modeller lanserade bilar, filmer, läsk, snabbmat – och en hel massa öl.

Fjolårets Super Bowl-skandal – när Janet Jacksons bröst tittade fram – fick dock genomslag. Flera företag valde en mer stillsam profil och AP berättar att biltillverkaren Ford i sista stund drog tillbaka en reklam för Lincoln.

Andra fick en annan väg och förstagångsannonsören GoDaddy.com drev med Jacksons ”olyckshändelse”. I reklamfilmen går skådespelerskan Nikki Cappelis minimala topp sönder när hon framträder inför en censorsliknande grupp.

Volvo tog hjälp av Branson – i raket

En annan Super Bowl-debutant var Volvo, som marknadsförde nya XC90 V8 med hjälp av brittiske miljardären Richard Branson. Han leder ett privat rymdprogram och i reklamen – som går ut på att han på jorden kör Volvo – kunde tittarna vinna en rymdresa.

Många satsade naturligtvis på humor. Hypoteksföretaget Ameriquest bjöd på en film med en mobilpratande man som tas för rånare och en romantisk middag där killens planer missförstås och framstår som djurplågare.

Bäst lyckades dock bryggerijätten Anheuser-Busch med reklamen för Bud Light, enligt professor Tim Calkins. Där lämnas en förskrämd fallskärmshoppare åt sitt öde på hög höjd – när piloten hoppar efter en låda öl.

– Den fick uppmärksamhet, den hade en tydlig avsändare och folk gillade den. Den visade på en åtrå för Bud Light, säger Calkins, vars studenter analyserat alla reklamfilmerna.

Tackade trupperna i Irak

Anheuser-Busch satsade också på en patriotisk film. Med moderföretaget som avsändare tackades trupperna i Irak och Afghanistan.

Företaget hade dock köpt hela åtta reklamtider – till en fantasisumma på 136 miljoner kronor. Och då tillkommer naturligtvis produktionskostnader och gager för en rad kändisar, främst stå upp-komikern Cedric the Entertainer.

Listan på välbetalde kändisar toppas dock av Brad Pitt. Han gjorde – precis som sitt ex Jennifer Aniston – reklam för Heineken. Och kvitterade ut mellan tre och fem miljoner dollar, enligt amerikanska bedömare.

En annan storannonsör – Pepsi – satsade på att flörta med sin egen Super Bowl historia. I en klassisk Cindy Crawford-reklam från 1992 får supermodellen två unga pojkar att tappa hakan. Och i årets upplaga är det i stället en manlig modell som får Cindy – och Carson från Fab5 – att förlora andan.

Här är reklamen

Mattias Lundell

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN