Black Friday

Se upp för prishöjningar under Black Friday

avKlas Widestrand

Black Friday bjuder på massor av erbjudanden.
Men se upp – annars kan du bli blåst. Många butiker smyghöjer priserna före rean.
– Det är ett väldigt tydligt mönster, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Black Friday, i år den 29 november, blir allt populärare.

2018 spenderade svenskarna totalt 6,7 miljarder kronor och i år väntas siffran blir ännu högre.

Men de till synes kraftigt sänkta priserna är inte alltid hela sanningen. I praktiken är rabatten ofta inte alls så stor som butikerna vill ge sken av.

– Det är trist att bli bli blåst, men vi svenskar blir lätt lite galna när vi ser de röda prislapparna, säger Nicklas Storåkers, vd på jämförelsesajten Pricerunner.

Pricerunner har gått igenom och jämfört priser på över 30 000 produkter från 50 butiker inför årets Black Friday.

20 procent av produkterna har fått lägre priser sedan 1 september. Men betydligt fler – 30 procent – har blivit dyrare. Och nära en femtedel, 17 procent, har höjts med över 10 procent.

– Typiskt sett fungerar det som så att priset höjs ganska dramatiskt vid ett tillfälle under hösten, det sker för det mesta inte successivt. Därefter sänks priset kraftigt lagom till rean, säger Nicklas Storåkers.

Missvisande jämförelser

Ett annat knep som butikerna tar till är att jämföra rabatten med det rekommenderade priset från tillverkaren.

– Men det priset gäller i princip aldrig. Enligt tillverkaren kan det rekommenderade priset ligga på 100 kronor när marknadsvärdet de facto är 80 kronor. Om priset då sänks till 60 kronor hävdar vissa handlare att rabatten ligger på 40 procent.

Även hos prisjämförelsesajten Prisjakt har man sett att en del butiker trixar med prishöjningar för att få rabatterna att se mer lockande ut.

– Och det finns vissa populära produktkategorier man ska vara extra försiktig med. Som mobiltelefoner och tv-apparater, där gick nästan var femte produkt upp i pris förra året, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

Viktigt att planera

Man ska också vara särskilt uppmärksam när det kommer till butikernas egna varumärken, varnar Oscar Hagman.

– Där är konkurrensen mindre samtidigt som man inte har någon tillverkare som kontrollerar priset på samma sätt, vilket innebär att handlaren har större möjligheter att höja och sänka priset som den vill.

Både Oscar Hagman och Nicklas Storåkers understryker att de flesta butikerna sköter sig och att det är fullt möjligt att göra bra klipp.

– Det viktiga är att man jämför. Inte bara mellan butiker utan också med prishistoriken. Det kan man göra hos oss eller på andra sajter som tillhandahåller prisjämförelser, säger Nicklas Storåkers.

Men för den som vill få ut så mycket som möjligt av Black Friday gäller det att tänka efter och vara noggrann.

– Huvudtipset är att inte dras med i reahetsen. Man ska göra sin research innan och veta vilka produkter man är ute efter. Hittar man dem inte nu är det lika bra att sitta still i båten eftersom de kan dyka upp på mellandagsrean eller i någon annan kampanj, säger Oscar Hagman.

Så undviker du att bli blåst under Black Friday

  1. Fundera igenom vad du vill köpa innan rean sätter igång för att minska risken för att dras med i reahetsen.

  2. Hittar du inte det du vill ha? Vänta till nästa tillfälle. Chansen finns att den eller de produkter du vill ha dyker upp under exempelvis mellandagsrean.

  3. Jämför priset, både mellan butiker och med produktens prishistorik. På så vis ser du både var produkten är billigast – och om priset plötsligt höjts före rean.

Källa: Prisjakt och Pricerunner

1 av 2 | Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Många passar på att handla under Black Friday-rean. Men det gäller att se upp, annars riskerar man att bli lurad av vilseledande prissänkningar.
ARTIKELN HANDLAR OM

Shopping

E-handel