Bedragare låtsas ringa från banken

MIN EKONOMI

Polisen och flera banker varnar nu för att bedrägerierna där människor luras lämna ut pinkoden till sina bank-id ökar dramatiskt.
Men för de som drabbas kan det vara svårt att få pengarna tillbaka.

Foto: Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Bedragare låtsas ringa från Nordea och SEB.

I en bred kampanj på både traditionella och sociala medier går nu polisen ut med varningar. Sedan tidigare har såväl Nordea som SEB uppmärksammat problemet.

– Vi kör det tokbrett den här gången. Det handlar om att vi har tid och möjlighet och att det rör sig om ett allvarligt hot och därför lägger vi allt krut på det här under ett par dagar, säger Jan Olsson på nationellt bedrägericenter och som själv står i uniform i en ny Youtube-video och varnar för bedragarna.

Manipulerat nummer

Brottet inleds med att bedragarna tar reda på offrets personnummer och skriver in det i en bank–id-app. Därefter rings personen upp och bedragaren utger sig för att komma från banken eller polisen och detta bekräftas av att det är rätt telefonnummer som visas på telefonens bildskärm.

Numret är dock manipulerat. På ett trovärdigt sätt förklarar bedragaren att det upptäckts oegentligheter på den uppringdas bankkonto, kanske ett inköp i utlandet som ser misstänkt ut, och om bankkunden bara lämnar ut sin pinkod ska det hela snabbt klaras upp.

Men i samma ögonblick som pinkoden överlämnas skrivs den in på bedragarens bank–id–app och ett par sekunder senare har han eller hon tillgång till offrets nätbank eller kan använda Swish för snabba överföringar.

– Det är naturligtvis allvarligt. Bedragarna blir smartare och smartare, vilket gör att man måste bli ännu mer försiktig med att lämna ut koder och inloggningsuppgifter, säger Frank Hojem, presschef på SEB.

Ingen ersättning

Nordeas pressektreterare Janina Pfalzer säger att det gäller att vara extra uppmärksam på den här typen av bedrägeriförsök, eftersom banken inte betalar ut någon ersättning till de drabbade.

– Om man släppt in bedragarna på kontot själv får man tyvärr ingen ersättning om man blir av med pengar. Därför är det jätteviktigt att vara medveten om detta, eftersom det kan få väldigt stora konsekvenser, säger hon.

Är inte det hårt, om numret bedragarna ringer från till och med ser ut att tillhöra Nordea?

– Så ser reglerna ut, och det är därför vi går ut och varnar för det här. Tyvärr blir bedragarna skickligare och skickligare, och vi måste bli skickligare på att genomskåda det.

Övriga storbanker svarar att de gör bedömningar från fall till fall. Mats Olsson, presskontakt på Handelsbanken, skriver i ett mail:

”I samband med bedrägeriförsök görs alltid en individuell utredning av händelsen. Om det då visar sig att kunden på något sätt bidragit eller varit oaktsam betalar banken ingen ersättning."

Frank Hojem på SEB:

– Vi tar den diskussionen med varje kund, säger han.

Hur vanligt är det att drabbade beviljas ersättning?

– Det har jag tyvärr inga uppgifter om.

Rådet: Kontrollring

Janina Pfalzers råd är att alltid vara misstänksam, och att ringa tillbaka till banken om man ombeds lämna ut koder eller logga in med bank-id.

– Om någon påstår sig ringa från Nordea, kontrollring växeln och be att få bli kopplad till personen. Det är mycket bättre att vara misstänksam än godtrogen, säger hon.

En uppmaning Frank Hojem skriver under på.

– Man ska också vara väldigt rädd om sina koder och aldrig lämna ut dem till någon som ringer. Behandla dem som en värdehandling, som nyckeln till ditt hus eller ditt pass, säger Frank Hojem.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bedrägeri

Bank-id