”Volvos hjärta är i Sverige”

avMalin Axelsson

Foto: ANDERS DEROS

För 13 miljarder kronor säljs Volvo PV till kinesiska Geely.

Den nye ägaren ser Volvo som en tiger – och tänker slå vakt om de svenska värderingarna.

– Jag tror att produktionen i Göteborg och Gent kommer bevaras på lång sikt och kommer inte ändras på grund av ändrat ägandeskap, säger Li Shufu.

Klockan 14.40 på söndagen skrevs det historiska avtalet under, som innebär att Ford säljer Volvo PV till kinesiska Geely.

Efter det hölls en presskonferens i Volvohallen i Torslanda, där Fords finanschef Lewis Booth och Geelys ägare Li Shufu symboliskt skakade hand framför en aprikos Volvo S60.

– I dag är en milstolpe för Geely och Volvo. När vi letade runt i världen insåg vi snabbt att det fanns ett företag som mötte våra kriterier. Det företaget är Volvo, säger Li Shufu, på kinesiska som tolkas till engelska.

Då och då ler han lite grann, men framstår som en tämligen stillsam man.

Slår vakt om Volvos kärnvärden

Li Shufu lovar att slå vakt om det han kallar Volvos kärnvärden: Säkerhet, miljövänlighet och Skandinavisk design.

– Jag vill betona att Volvo är Volvo och Geely är Geely. Volvo kommer att ha strategisk frihet att utveckla det som kännetecknar Volvo, säger Li Shufu.

Han ser Volvos relation med fackförbunden som en förebild och riktar sig till de anställda:

– Ni har gjort Volvo till allt det är idag, märkesledande inom säkerhet och miljö.

”Rättvist pris”

Priset Geely betalar för Volvo PV är 13 miljarder kronor.

– Ett primärt mål var att hitta en ägare som bryr sig om Volvos framtid och uppskattar dess unika svenska värden. Jag är mycket nöjd med att säga att jag tror vi har hittat en sådan ägare i Geely, säger Lewis Booth, Fords finanschef.

Han får frågan om han är nöjd med summan.

– Vi tycker det är ett rättvist pris för ett bra företag, ja vi är nöjda, säger han.

”Volvo är en tiger”

Li Shufu jämför Volvo med en tiger:

– Jag ser Volvo som en tiger. En tiger tillhör skogen, en vild värld och hör inte hemma på ett zoo, jag tror vi behöver befria den här tigern. Tigern har ett hjärta, och jag tror hjärtat ligger i Sverige och Belgien, men dess styrka behövs i hela världen och jag ser Kina som en marknad där Volvo kan visa sin potential, säger han.

Han säger dock att produktionen ska bli kvar i Sverige och Belgien.

– Jag tror att produktionen i Göteborg och Gent kommer bevaras på lång sikt och kommer inte ändras på grund av ändrat ägandeskap, säger han.

”Älskar Volvo”

Li Shufu tror att det blir många resor till Göteborg för hans del framöver:

– Jag älskar Volvo och Göteborg och Sverige och Belgien. Och eftersom jag jobbar i bilindustrin älskar jag bilar. Jag tror att jag i framtiden kommer att komma till Göteborg ofta, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM