Swedavias vd: "Det är upp till investerarna"

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef för Swedavia. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef för Swedavia. Arkivbild.

Nu svarar Swedavias vd på kritiken mot att bolaget använder miljömärkta pengar till att öka flygverksamheten vid sina flygplatser.

– Det är upp till investerarna om de vill investera eller inte, säger Swedavias vd Jonas Abrahamsson.

Det helstatliga bolaget Swedavia, som driver och utvecklar flygplatser, har fått kraftig kritik från flera håll för den gröna obligation bolaget släppte i december. Kapitalet från gröna obligationer ska användas till miljöprojekt och ökad hållbarhet. Kritiken mot Swedavia handlar om att pengarna även kan användas till att öka kapaciteten på Arlanda och Landvetter, för att tillåta fler flygresor.

– Vi har ett uppdrag på Swedavia att säkerställa den tillgänglighet som Sverige behöver i dag och som vi behöver i framtiden. Vi ska göra det på ett så hållbart sätt som möjligt. Därutöver försöker vi ha ambitionen att bidra till branschens omställning i stort, säger Swedavias vd Jonas Abrahamsson.

– Redan i dag är tre av våra flygplatser fria från fossila koldioxidutsläpp i egen verksamhet och de resterande sju ska bli det innan året är slut. Det är vi stolta över, och det har vi berättat för kapitalmarknaden. Det är upp till investerarna om de vill investera eller inte.

TT: Men kritiken handlar inte om ert miljöarbete, utan om att ni använder miljömärkta pengar till att öka kapaciteten, så att antalet flygresor kan öka.

– Vi har transparent berättat om utmaningarna, men också om de aktiviteter vi vidtar för att vår egen verksamhet ska bli så hållbar som möjligt, säger Jonas Abrahamsson.

– Sedan är det en annan diskussion, som är nog så viktig, om gröna obligationer enbart ska gå till investeringar i verksamhet som redan är hemma hållbarhetsmässigt, tillägger han.

Nödvändig omställning

TT: Hur ser ni på risken att förtroendet för gröna obligationer kan urholkas, när innehållet inte rimmar med vad folk förväntar sig?

– Vi tycker att diskussionen kring vad som krävs för gröna obligationer som instrument är väldigt viktigt. Den välkomnar jag, säger Jonas Abrahamsson.

Gör egna val

TT: Granskningsinstitutet Cicero rekommenderade att ni skulle lyfta ut kapacitetsökningen ur ramverket för er gröna obligation. Varför gjorde ni inte det?

– Vi tyckte faktiskt att det var mer fair och transparent att berätta om hela vår verksamhet, och därefter får varje aktör göra sitt val, säger Jonas Abrahamsson.

Flera investerare, bland annat SPP och Öhman Fonder, har valt att inte investera i Swedavias gröna obligation, vilket TT rapporterat om tidigare. Deras invändning är just att pengarna används för att öka flygverksamheten, vilket leder till att den totala klimatpåverkan riskerar att förvärras – oavsett Swedavias egna energieffektiviseringar.

– Jag kan notera att en del har valt att inte investera, och det har jag full respekt för. Men jag kan också notera att ett antal har valt att investera, och det är vi naturligtvis glada för, säger Jonas Abrahamsson.

Vilka som har köpt obligationen kan han inte uppge, då det inte är publik information.

Landvetter byggs ut

TT: Kan ni tänka er att ändra på fördelningen av kapitalet, efter den kritik som har kommit, så att pengarna inte går till ökad flygverksamhet?

– Vi får förhålla oss till det ramverk som vi redan har gett ut till kapitalmarknaden. Och där utesluter vi inte investeringar i till exempel den byggnation vi nu gör på Landvetter, där vi uppför en ny terminalbyggnad och tillför kapacitet. Men vi gör det på ett otroligt ansvarsfullt sätt där vi når hög standard när det gäller hållbarhet, att den typen av investeringar också kan ingå, säger Jonas Abrahamsson.

Han tillägger att lejonparten kommer att gå till investeringar i bland annat energieffektivisering, förnybara energilösningar och fossilfria transporter.

Publicerad: