Studenten 2020 – det har du rätt till när firandet ställs in

Kan man skicka tillbaka studentmössan?

Av: Elisa Amorelli

Publicerad:
Uppdaterad:

Den vita klänningen och studentmössan är redan införskaffad.

Men vad händer när flera skolor nu slopar studentfirandet helt?

Här förklarar experten på vad du nu har rätt till – och när det går att få pengarna tillbaka.

Adam Dahlin på Konsumentverket.
Foto: Erik Svensson/TT/ Konsumentverket
Adam Dahlin på Konsumentverket.

Studentflak, fest med vänner och ett kliv in i vuxenlivet. Studentfirandet för gymnasieelever närmar sig – men i år blir det inte alls som många tänkt sig.

Till följd av coronakrisen och regeringens beslut om att förbjuda allmänna sammankomster med fler än 50 personer har flera skolor och kommuner beslutat om att ställa in firandet helt.

Kvar står tusentals gymnasieelever med inköpta klänningar, mössor och presenter som inte kommer att användas.

– Det är jättetråkigt om det drabbar studenterna ekonomiskt, speciellt eftersom man inte har så mycket pengar som student, säger Hallå Konsuments vägledare Adam Dahlin.

Har jag rätt att få tillbaka pengarna för studentkläderna?

Det beror på.

Har du köpt kläderna på internet så gäller 14 dagar ångerrätt, från den dagen du tog emot kläderna.

Är plaggen köpta i butik är det upp till butikens villkor vad som gäller. Det är de som bestämmer om du har öppet köp och hur du får återbetalningen.

– Många butiker accepterar exempelvis inte återbetalning men erbjuder i stället presentkort om du lämnar tillbaka varan, säger Adam Dahlin.

Kan jag skicka tillbaka min studentmössa?

Nja, även om du köpt den på nätet och vanligtvis skulle ha 14 dagars ångerrätt så är studentmössan ofta ett specialfall. Det handlar om att den har en ”tydlig personlig prägel”, säger Dahlin.

– Har man exempelvis skrivit in sitt namn i mössan har man ingen ångerrätt, det är ett undantag till ångerrätten.

Om du däremot köpt mössan via internet och den inte har någon personlig prägel eller är tillverkad enligt konsumentens anvisningar kan du fortfarande ha ångerrätt.

Presenterna då?

– Det är samma sak med presenter, med ångerrätt och öppet köp. Försäkra dig om att det framgår på kvittot hur länge du har öppet köp och vilka villkor som gäller.

Kan jag avboka studentskivan?

Det är inte helt solklart vad som gäller här, säger Adam Dahlin. Om det handlar om en hel studentfest eller evenemang där du bokat mat, dj och så vidare så bör det vara möjligt att avboka och kräva pengarna tillbaka.

– Så är det när något ytterst oförutsägbart sker, som coronakrisen.

Men det beror helt på vad du bokat, tillägger han. Har du bara bokat en lokal är det avtalsvillkoren som gäller.

Hur gör jag om jag anser att jag bör få tillbaka pengarna?

– Vi på Hallå Konsument har kostnadsfri vägledning. Vi kan inte göra någon bedömning om du har rätt eller inte, men vi kan ge dig råd.

Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att se om du har rätt till återbetalning. De kan även prova konsumenttvister.

Publicerad:

LÄS VIDARE