Rådet till resebolagen: Håll inne med kundernas pengar

Coronakrisen sätter hård press på turismbranschen

Reporter: Gustaf Tronarp

Publicerad:
Uppdaterad:

Mängder av kunder väntar på återbetalningar för inställda resor.

Men branschorganisationen uppmanar pressade företag att behålla pengarna för att rädda sig undan konkurs.

– Det känns som ett pungslag, säger pensionären Janne Kvisth, 71.

De brukar åka utomlands tillsammans varje vår. Bröderna Janne och Stig-Olof Kvisth har gjort elva resor tillsammans. Men den tolfte satte coronaviruset stopp för.

– Vi har varit i Grekland, Turkiet, Egypten och en del andra ställen. I år skulle vi ha åkt till Cypern, säger Janne.

– Planen var att göra en havsfisketur och vandra upp i bergen för att besöka små krogar. Men det blev ju ingenting med det.

Janne Kvisth hade sett fram emot att resa till Cypern tillsammans med sin bror.
Foto: PRIVAT
Janne Kvisth hade sett fram emot att resa till Cypern tillsammans med sin bror.

De resglada bröderna skulle ha gett sig av den 20 april. Men en månad tidigare ställde arrangören Tui in.

– Vi har betalat omkring 17 000 kronor för en all inclusive-vecka. Jag tycker att det var bra att Tui inte genomför resan under de här omständigheterna. Men det är frustrerande att vi inte har fått tillbaka några pengar.

”Känns som att kunderna är bank”

Enligt paketreselagen har Janne och Stig-Olof rätt att få pengarna tillbaka. Men i likhet med tusentals andra resenärer har de inte sett röken av sina slantar.

– Man ska ha pengarna inom två veckor, men vi har fortfarande inte fått en krona. Jag har pratat med Tui:s kundtjänst flera gånger, men de stackarna vet ingenting.

– Det känns som att vi kunder är bank för resebolagen. Det tycker jag är skit, rent ut sagt.

Foto: PRIVAT
Stig-Olof Kvisth har tillsammans med brorsan Janne lagt ut 17 000 för den inställda resan.

Adam Györki är kommunikationschef på Tui Sverige. Han uppger att företaget gör allt för att återbetalningarna ska gå iväg så snabbt som möjligt.

– Det är en exceptionell situation som vi aldrig hade kunnat förutse. Vi tar betalningarna i turordning, och vi hoppas att kunderna har förståelse för att det kan ta lite tid.

– Vi håller på att utveckla en automatiserad process som vi hoppas kunna lansera inom kort. Det kommer snabba på detta avsevärt.

Foto: SRF
Didrik von Seth, ordförande för Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF.

Kräver krisfond för resebolagen

Enligt Adam Györki finns det ingen risk för att Tui-kunder blir utan pengar.

Branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, befarar dock att många mindre aktörer kommer att gå under i coronakrisen.

– Vi har omkring 300 medlemmar. Bedömningen är att ungefär hälften av dem riskerar att försvinna om det inte kommer stödåtgärder snabbt, säger generalsekreteraren Didrik von Seth.

Han uppmanar pressade företag att hålla inne med resenärernas pengar i väntan på att regeringen agerar.

– Alternativet är konkurs, och då får ingen några pengar.

– Våra medlemmar sitter i kläm mellan flybolag och hotell som inte betalar tillbaka, och kunderna som har sina rättmätiga krav.

SRF vill att regeringen upprättar en krisfond på sex miljarder kronor för att researrangörerna ska klara återbetalningarna.

– Det är väldigt bråttom, men ändå händer ingenting. Det är oerhört frustrerande, säger Didrik von Seth.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) säger i en kommentar att regeringen arbetar intensivt för att mildra pandemins effekter.

– Tillsammans med C och L har vi presenterat ett omställningsstöd på 39 miljarder kronor till företagen. Hittills har regeringen presenterat åtgärder på 170 miljarder kronor. Vi utesluter inte ytterligare åtgärder.

Publicerad: