Vann kampen mot bredbandsföretaget

avAnders Munck

MIN EKONOMI

Strulet med bredbandet verkade aldrig ta slut.

Därför anmälde Magnus Hägglund sin leverantör Bahnhof AB till Allmänna reklamationsnämnden – och fick tillbaka sina pengar.

– Om fler kämpar så kanske leverantörerna skärper sig, säger han.

För knappt tre år sedan flyttade Magnus och sambon Lotta till ett hus utanför Ronneby. De ville ha tillgång till bredband med en så snabb uppkoppling som möjligt och sonderade marknaden. De bestämde sig för företaget Bahnhof och tecknade ett adsl-abonnemang med 24 Mbits hastighet.
– Det fanns två eller tre möjliga leverantörer. Vi valde Bahnhof för att Lottas syster hade positiva erfarenheter av dem, säger Magnus Hägglund.
 

Strul från start

De fick besked att allt var klart och kopplade in sitt modem. Men redan från start började problemen. Uppkopplingen fungerade svajigt och ofta inte alls. Hastigheten var aldrig över 10 Mbit. Magnus kontaktade Bahnhof igen. De gav honom rådet att skaffat ett nytt modem. Det hjälpte inte.

– Vi testade hastigheten via bredbandskollen, men de sade att sajten inte är rättvisande och att man skulle kolla med hjälp av deras mjukvara i stället. Men det spelade ingen roll. Det funkade inte, säger Magnus.

Bahnhof skickade tekniker som inte kunde hitta något fel. Under tiden strömmade räkningarna in. Men Magnus och Lotta vägrade betala och skickade en skriftlig reklamation till företaget. Bahnhof erbjöd 8 Mbits hastighet i stället, men stod på sig när det gällde räkningarna - som skickades till inkasso.

Räkningar till inkasso

Efter några månader anmälde Magnus Bahnhof till Allmänna reklamationsnämnden. Myndigheten gav Magnus rätt och hävde köpte eftersom varan de köpt inte motsvarande avtalet (paragraf 16 i Konsumentköplagen). Magnus och Charlotte slapp betala de 2000 kronor de varit skyldiga Bahnhof.
– Man vill ju inte hamna i en sån här situation, där räkningar går till inkasso och till slut även till Kronofogdemyndigheten. Men vi kände att vi hade rätt och om fler står upp mot bolag som inte sköter sina åtaganden, så kanske det leder till att alla får bättre bredband i slutändan, säger Magnus.

Bahnhofs VD Jon Karlung säger att problemen med Magnus och Lottas bredband berodde på ”en miss i kommunikationen” och på felande teknik.

– Normalt har de flesta av våra kunder bredband via fiber som är blixtsnabbt och tekniskt driftsäkert. I det här fallet var vi beroende av en lokal underleverantör, och felsökningen tog tyvärr längre tid än normalt. Vi har dock gett kunden full ekonomisk kompensation till följd av strulet, säger Jon Karlung.

Upptäckte inte tre fel

Enligt Karlung erbjöd Bahnhof alla pengarna tillbaka redan innan ärendet hamnade hos ARN. Här går Magnus och företagets berättelser isär: Magnus och Lotta säger att de inte erbjöds några pengar innan ARN tog sitt beslut.

Efter problemen med Bahnhof anlitade Magnus och Lotta en ny leverantör. Av ARNS beslut framgår att den nya leverantören snabbt hittade tre tekniska fel med ledningarna som kunde åtgärdas och som troligen orsakat problemen. Fel som Bahnhof hävdade inte fanns.

Idag fungerar uppkopplingen med den nya leverantören felfritt.

ARTIKELN HANDLAR OM