Black Friday - bättre rea än mellandagsrean

MIN EKONOMI

Black Friday har oftast bättre rea än mellandagsrean.
Det visar statistik från jämförelsesajten Prisjakt.
– Det är dubbelt så många rabatter på Black Friday, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt.

1 av 2 | Foto: Johner
Rean Black Friday är på många sätt bättre än mellandagsrean.

Den 24 november vid midnatt drar rean Black Friday i gång över hela världen. Reatraditionen kommer ursprungligen från USA, infaller alltid dagen efter Thanksgiving och ses som starten på julhandeln.

Hur bra står sig då Black Friday jämfört med Sveriges traditionellt största rea - mellandagsrean?

I fjol hade Prisjakt 10 000 produkter som reades ut under Black Friday.

– Det är dubbelt så mycket produkter som är rabatterade jämfört med mellandagsrean, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt.

Populära produkter reas ut

Enligt Vult von Steyern är det väldigt många kategorier som är bättre på Black Friday än på mellandagsrean. Men glöm inte bort att jämföra priser innan du ger dig in i rean.

– Ska man chansa någon gång så är chansen att få ett bra pris bättre under Black Friday. Men ha koll på prishistoriken och inte bara lita på att det är reaperioden.

Men jämförelsesajten Pricerunner framhåller en viktig skillnad mellan de båda storreorna.

– Syftet med Black Friday är från ett marknadsperspektiv att få synlighet mot konsumenterna. Medan mellandagsrean har produkter som man vill bli av med för att man har nytt sortiment som kommer in nästa år. Det är mer populära produkter som reas ut under Black Friday och mindre populära som reas ut på mellandagsrean, säger Daniel Antell, affärschef på Pricerunner.

Black Friday har snarare blivit ett onödigt ont för e-handeln.

– E-handlare måste i princip vara med på Black Friday för att få marknadsvärdet av det inför julhandeln, säger Antell.

Här är reorna bättre på Black Friday:

  • Nintendo 3DS: 59 procent av alla produkter var billigare jämfört med 35 procent på mellandagsrean.

  • Lego: 67 procent av alla produkter var billigare jämfört med mellandagsrean på 26 procent.

  • Portabla högtalare: 51 procent av alla produkter var billigare jämfört med mellandagsrean.

  • Hörlurar: 63 procent av alla produkter var billigare jämfört med 32 procent på mellandagsrean.

  • PC-datorer: 53 procent av alla produkter var billigare jämfört med 35 procent på mellandagsrean.

  • Mobiltelefoner: 39 procent av alla produkter var billigare jämfört med 37 procent på mellandagsrean.

  • Rakapparater: 62 procent av alla produkter var billigare jämfört med 31 procent på mellandagsrean.

  • Stekpannor och grytor: 62 procent av alla produkter var billigare jämfört med 33 procent på mellandagsrean.

  • Mascara: 67 procent av alla produkter var billigare på Black Friday jämfört med 17 procent på mellandagsrean.

  • Brädspel: 67 procent av alla produkter var billigare jämfört med 29 procent på mellandagsrean.

  • Filterkaffemaskiner: 50 procent av alla produkter var billigare jämfört med 42 procent på mellandagsrean.

  • Jackor: 43 procent av alla produkter var billigare jämfört med 40 procent på mellandagsrean.

Källa: Statistik från Prisjakt.

Här klippen du ska spara till mellandagsrean:

  • Generellt har mjuka varor som kläder och skor bättre rea på mellandagsrean.

  • Routers: 52 procent av alla produkter var billigare jämfört med 43 procent på Black Friday.

  • Tv-apparater: 34 procent av alla produkter var billigare jämfört med 32 procent på Black Friday.

  • Tvättmaskiner: 51 procent av alla produkter var billigare jämfört med 35 procent på Black Friday.

  • Dammsugare: 45 procent av alla produkter var billigare jämfört med 43 procent på Black Friday.

  • Torktumlare: 39 procent av alla produkter var billigare jämfört med 25 procent på Black Friday.

  • Gummistövlar: 78 procent av alla produkter var billigare jämfört med 11 procent på Black Friday.

  • Sportskor för inomhusbruk: 64 procent av alla produkter var billigare jämfört med 27 procent på Black Friday.

  • Ryggsäckar: 61 procent av alla produkter var billigare jämfört med 29 procent på Black Friday.

  • Hårstyling: 57 procent av alla produkter var billigare jämfört med 36 procent på Black Friday.

  • Foundation: 58 procent av alla produkter var billigare jämfört med 38 procent på Black Friday.

  • Babymonitor: 80 procent av alla produkter var billigare jämfört med på Black Friday.

  • Knivar: 75 procent av alla produkter var billigare jämfört med 25 procent på Black Friday.

Källa: Statistik från Prisjakt.

”Black Friday” – så fick dagen sitt namn 00:45
ARTIKELN HANDLAR OM