Varnar för nya telebluffen

Av: John Granlund, Mikael Stengård

Publicerad:
Uppdaterad:

Bedragare försöker komma åt dina kontouppgifter

Det här bluffmejlet har skickats ut till Telenors kunder. Nu varnar operatören för det falska meddelandet.
Det här bluffmejlet har skickats ut till Telenors kunder. Nu varnar operatören för det falska meddelandet.

Mejlet från teleoperatören påstår att du betalt din faktura dubbelt och har rätt att få tillbaka pengar.

Men allt är en bluff i syfte att komma åt dina kontouppgifter.

Nu varnar Telia och Telenor för bluffmejlet.

Tipsa | Aftonbladet

Bluffmejlet började dyka upp hos flera teleoperatörers kunder i veckan.

”På grund av ett tekniskt fel har vi märkt att du har betalat din faktura varje månad två gånger.  Vi kommer omedelbart att återbetala ditt konto när du bekräftar din kontoinformation”, står det i mejlet där mottagaren uppmanas klicka vidare på en länk.

Men de kunder som klickar på länken och fyller i sina kontouppgifter riskerar att få sina konton tömda på pengar.

Begär inte uppgifter via mejl

Nu varnar Telenor sina kunder för bedragarna.

”Mejlet uppmanar till att lämna ut kontoinformation och andra känsliga uppgifter. Har du mottagit ett sådant mejl ber vi dig att slänga mejlet direkt. Klicka inte på några länkar. På Telenor begär vi aldrig känsliga uppgifter av våra kunder via mejl. Vi är medvetna om att de här mejlen cirkulerar och utreder nu var de kommer ifrån”, skriver Telenor på sin sajt.

"Blev betänksam"

Roger Lindblom, 71, var en av dem som fick mejlet.

– Jag blev faktiskt lite betänksam eftersom jag har råkat betala en faktura dubbelt tidigare, men då var det till Telia, säger han.

Efter att ha läst mejlet ordentligt upptäckte han dock att språket på flera ställen inte var korrekt.

– Helhetsintrycket var att det var professionellt utformat, men läser man det finstilta upptäcker man en del fel.

Roger Lindbolm ringde direkt till Telenor, som då inte kände till att mejlet var i omlopp.

"Har redan uppgifterna"

På Telia har man märkt av en ökad mängd bluffmejl på senare tid.

– Det är ett elände och ett gissel. Och dilemmat är att de blir bara bättre och bättre vad gäller layout och språk, så risken ökar att gå på det i och med att de blir skickligare, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Han uppger att företaget har varit i kontakt med polisen med anledning av mejlen.

– Det viktigaste att veta är att vi som företag aldrig skickar ut mejl till våra kunder där vi frågar efter några uppgifter. De uppgifterna har vi ju redan, säger Hans G Larsson.

Fler bluffmejl

Den senaste tiden har antalet bluffmejl ökat markant. För två veckor sedan varnade Skatteverket för ett bluffmejl som skickades i myndighetens namn.

Skulle du få ditt bankkonto tömt efter att ha klickat in på mejlen ska du genast kontakta din bank, och polisen. I de flesta fall kan det dock bli problem att få ersättning från banken.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN