Årets Black Friday – dilemma för butikerna

Av: TT

Publicerad:
Sedan Black Friday blev ett fenomen i Sverige har det vuxit explosionsartat – men i år blir inget som vanligt. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Sedan Black Friday blev ett fenomen i Sverige har det vuxit explosionsartat – men i år blir inget som vanligt. Arkivbild.

Väktare, handsprit och restriktioner i de fysiska butikerna – och en explosion för e-handeln. Så kan årets Black Friday se ut, när pandemin sätter käppar i hjulen för den vanliga rusningen till butikerna.

Sedan Black Friday blev ett fenomen i Sverige har det vuxit explosionsartat. Från en enskild dag av erbjudanden till en hel vecka späckad med röda prislappar, reor och rekordkonsumtion. Förra året handlade var tredje svensk under Black Friday, enligt siffror från Postnord. Facit: 7,1 miljarder kronor i omsättning – ett nytt rekord.

För många butiker är Black Friday startskottet för julhandeln och den viktigaste perioden på hela året. På Mediamarkt börjar planeringen redan på vårkanten.

Men med stigande smittspridning och en pandemi som är långt ifrån över blir det allt tydligare ju närmre dagen kommer: I år blir ingenting som vanligt.

"Speciella omständigheter"

– I år har en viktig, om inte den viktigaste, punkten på agendan varit hur vi säkerställer våra medarbetares och kunders hälsa i samband med pandemin. Det handlar i allra högsta grad om att titta på det, säger Jenny Pedersén, kommunikationschef för Mediamarkt Sverige.

Anders Lindblom, vd för sportkedjan XXL, stämmer in:

– Det är väldigt speciella omständigheter i år.

TT har pratat med flera butikskedjor som berättar om dilemmat inför årets rea. Å ena sidan vill man locka kunder till butikerna och öka försäljningen, å andra sidan sätter pandemin stopp för den vanliga trängseln som kännetecknar Black Friday.

– Vi har fördelen att ha ganska stora varuhus, så det blir inte samma trängsel som i mindre butiker. Men vi kommer att vara noga med hur många som är inne samtidigt, se till att kunderna håller avstånd, tillhandahålla handsprit och ha generösa öppettider, säger Anders Lindblom.

Väktare ska hålla ordning

Flera andra butiker planerar liknande åtgärder. Även plexiglas i kassorna, mer personal för att motverka köer och väktare som ska upprätthålla ordningen planeras på vissa håll. Men inget av företagen uppger att de kommer att ställa in rean i de fysiska butikerna och satsa mer online för att undvika smittspridning.

– Det kommer att bli mer efterfrågan på vår e-handel och vi säkrar upp kapaciteten för det. Men samtidigt vet vi att många kunder vill besöka oss i butikerna, säger Jenny Pedersén.

Ändå tror Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord, att många kunder kommer att stanna hemma under Black Friday – för att istället shoppa loss på nätet.

– Jag tror på en formidabel explosion för e-handeln, säger han.

Av de svenskar som handlade under förra årets Black Friday gjorde fler än hälften det online, enligt Postnord. Och under pandemin har e-handeln nått nya rekordnivåer. Redan nu e-handlar tio procent fler än under samma period förra året.

– Konsumenterna har upptäckt att det går lika bra att handla på nätet som i en fysisk butik, och de kommer inte att gå tillbaka till det ursprungliga beteendet. Jag tror att gemene man kommer att undvika fysiska butiker tills vi får ett vaccin, säger Arne Andersson.

Clas Ohlson förändrar

Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, berättar att de kommer att ha utökade öppettider för att minska trängseln i butikerna, dessutom har de köpt in ett extra stort lager med förhoppningen att erbjudandena ska räcka till, oavsett när man som kund föredrar att handla.

– Vi kommer att tillgängliggöra produkterna i alla våra kanaler under en längre period så att man kan planera sina köp. Då kan man handla när det känns tryggt och passar en själv bäst, och undvika trängsel, säger han.

Clas Ohlson är den enda butikskedjan som uppger att det blir en större förändring inför julsäsongen och Black Friday.

– Vår prioritet är alltid säkerheten för våra medarbetare och kunder. Men julen är en otroligt viktig period för oss, och vi vet att den kommer att bli annorlunda i år, säger Stine Trygg-Hauger, kommersiell chef.

Hon är förtegen om exakt vad förändringarna innebär (“det blir en överraskning!”), men berättar att det handlar om att underlätta shoppingupplevelsen i tider av social distansering.

– Vi kommer att främja en bra handlingsupplevelse för kunderna. Allt är annorlunda nu, och då måste även vi göra saker annorlunda, säger hon.

Publicerad: