Var tredje svensk handlade på Black Friday

Nära en miljon paket i omlopp

avGustaf Larsson

Årets Black Friday slog till med nya rekord.

Försäljning för 7,1 miljarder och inköp av var tredje svensk, är några av siffrorna som Postnord har skrapat ihop.

– Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar, säger Postnords Carl-Fredrik Teder.

Var tredje svensk valde att handla under årets Black Friday, och hälften av köpen gjordes via internet. Det visar statistik som Postnord har tagit fram om årets största shoppingdag.

Totalt spenderades i snitt 2 980 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik. Detta kan tyda på ett nytt rekord med 300 miljoner kronor mer än förra årets rea.

– Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i ett pressmeddelande.

Nära 1 miljon paket i omlopp

– Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året, säger han vidare.

Hos Postnord hanterades 995 000 mellan fredag och måndag, och desto mer kommer det att bli. Enligt företaget kommer fler än hälften, 56 procent, av svenskarna att e-handla julklappar på internet.

1 av 2 | Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Postnord hanterade nästan 1 miljon paket under helgen.

Black Friday i siffror

  • Under Black Friday-dygnet 29 november handlade svenskarna prisnedsatta varor för 7,1 miljarder, vilket är cirka 300 miljoner mer än i fjol.

  • 96 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday.

  • 33 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 980 kronor.

  • 30 procent (30 procent 2018, 33 procent 2017, 40 procent 2016) av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 53 procent (54 procent 2018, 52 procent 2017, 46 procent 2016) handlade enbart på nätet och 16 procent (15 procent 2018, 15 procent 2017, 14 procent 2016) handlade både i fysiska butiker och på internet.

  • De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (43 procent), hemelektronik (32 procent), skönhet/hälsa (24 procent) och media (17 procent).

  • 10 procent (7 procent 2018, 8 procent 2017) av de som handlade under Black Friday handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 446 kronor per person. Det innebär att det handlades reavaror för 342 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday, det vill säga 5 procent av den totala summan.

Källa: Postnord / Kantar Sifo

ARTIKELN HANDLAR OM

Postnord

Näthandel